Úterý 9. srpna 2022, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Česko

Na e-koloběžce v helmě, bez sluchátek, apelují záchranáři. Přibývá nehod

ilustrační snímek foto: Xiaomi

Počet sdílených e-koloběžek za poslední roky narůstá. Zároveň s tím přibývá počet nehod a taktéž zranění, i těch nejvážnějších. Pravidla silničního provozu jsou dle oslovených odborníků dostatečná, řešení vidí v osvětě a v případném přísnějším vymáhání předpisů. Záchranky by si ale přály, aby lidé na e-koloběžkách museli mít helmu. Podobně jako na kole.
  15:47

Kromě nárůstu počtu sdílených elektrických koloběžek přibývá i nehod, v nichž koloběžky figurují a při kterých se jejich jezdci zraní. Potvrdili to strážníci i zástupci záchranek napříč republikou, které redakce iDNES.cz oslovila.

„Obecně lze říci, že s nehodami na elektrokoloběžkách se setkáváme stále častěji,“ uvedl mluvčí královéhradecké záchranné služby Ivo Novák. To potvrzuje i mluvčí záchranářů z Moravskoslezského kraje Lukáš Humpl. „Těchto nehod nepochybně, a vzhledem k rostoucímu počtu provozovaných e-koloběžek logicky, přibývá,“ sdělil.

„U nehod koloběžek jsou častá poranění hlavy a zlomeniny končetin. Dle skutečnosti, zda došlo k prostému pádu, nebo třeba střetu s automobilem a podobně, mohou být zranění i těžká až smrtelná,“ uvedl Humpl.

„Většinou jde o poranění hlavy či končetin,“ sdělila mluvčí jihomoravských záchranářů Michaela Bothová, která taktéž konstatovala, že trend počtu zranění způsobených e-koloběžkami je v jejím kraji lehce narůstající.

Naprostou samozřejmostí by mělo dle záchranářů být nošení ochranné helmy a řidiči by se také měli vyvarovat poslouchání hudby. V Brně v souvislosti s koloběžkami nejčastěji ošetřují lidi mladé a ve středním věku.

Povinné helmy? Experti se neshodnou

„I elektrické koloběžky spadají pod zákon o provozu na pozemních komunikacích a drtivá většina pravidel tedy je jasně definována. Otázkou zůstává, jak vymáhat jejich dodržování,“ míní jihomoravský koordinátor BESIP Pavel Čížek, podle kterého je povědomí o povinnostech u těchto prostředků dopravy slabší.

V prvé řadě je podle něj na místě osvěta. „Vysvětlovat, jak to s provozem je. Ostatně se o toto v rámci BESIPu dlouhodobě snažíme,“ zmínil Čížek. Nezanedbatelné je podle něj i ukládání pokut za prohřešky.

Pokud strážník chytí konkrétního člověka například při špatném parkování, kdy jeho koloběžka vytvoří překážku pro chodce, může vystavit pokutu až na 2000 korun. „V opačném případě stávající platná legislativa neumožňuje strážníkům žádný účinný postup, například postihnout provozovatele, či majitele,“ vysvětlila mluvčí pražských strážníků Irena Seifertová.

Provozovatelé jako Lime nebo Bolt tak za odkládání svých koloběžek nenesou odpovědnost, vše je jen na uživatelích.

„Stačí vteřina a je zaděláno na průšvih. Já když vidím, jak někdo zvládá řídit e-koloběžku a druhou rukou být na mobilním telefonu či popíjet kávu, to vše bez chráničů a helmy, tak si říkám, že ten člověk kráčí vstříc nepříjemnostem,“ sdělil Čížek.

V případě nehody je podle něj nejvíce zranitelná hlava. „I když ze zákona není pro dospělé na kolech či koloběžkách helma povinná, určitě apeluji na její využití. To samé platí pro reflexní prvky,“ doplnil s tím, že koloběžky jsou na tom hůře než kola z hlediska ovladatelnosti.

Měla by být při jízdě na e-koloběžce povinná helma?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00neděle 3. července 2022. Anketa je uzavřena.

ANO 717
NE233

Zakázat sluchátka?

Dopravní expert Vratislav Filler ze spolku AutoMat pro iDNES.cz uvedl, že ačkoliv elektrokoloběžky jsou hůře ovladatelné a ze zahraničních dat vyplývá, že se z nich padá více než z běžných kol, nemá jasná data, které by ho vedla k souhlasu se zavedením povinnosti nošení helmy i pro dospělé. „Jsou tu i další faktory, které je třeba brát v potaz,“ uvedl.

Podobný názor Filler zastává u případného celkového zákazu používání sluchátek při jízdách na e-koloběžkách a dalších prostředích. I po jejich omezení totiž volají záchranáři, jezdci se pak podle nich nevěnují naplno řízení.

„Nezdá se mi to odůvodněné. Pro srovnání, v autě si můžete pouštět cokoliv a téměř dokonale se izolovat od hluku zvenčí a za omezení pozornosti se to nepovažuje,“ sdělil Filler.

Cyklista podle něj může poslouchat hudbu relativně tiše, takže auta za sebou slyší, případně může kompenzovat omezení sluchu třeba zpětným zrcátkem. „Z praxe vím, že k tomu, jestli vás auto za vámi předjíždí zdaleka, těsně, nebo do vás možná najede, vám nepomůže, ani když uslyšíte dokonale,“ doplnil Filler.

Kolik je nehod? Nevíme, přiznává policie

S přesnou evidencí nehod mluvčí jednotlivých městských policií odkázali redakci na státní policii, ta ovšem dle vyjádření mluvčí Hany Rubášové evidenci přestupků e-koloběžek nevede. „Jsme si tohoto nedostatku vědomi, pracujeme na nápravě,“ ubezpečila.

Databáze je nekonkrétní, protože policie má jen kategorii Cyklo, kam spadají i běžná kola, koloběžky a elektrokola. To je podle Fillera špatně.

Na aktualizaci metodiky v tomto ohledu prý čeká nejen on, ale i jeho kolegové i další odborníci. „Je potřeba, aby policie určitě rozlišovala mezi běžným kolem, koloběžkou, elektrokolem, elektrokoloběžkou a případně i speciálním nebo nákladním kolem. Dále aby bylo pečlivěji evidováno, zda jde o vozidlo soukromé či sdílené. Toto rozlišení je ostatně trochu nejasné i u automobilů,“ doporučil Filler.

Rozdělením a sledováním specifik se stává podle Pavla Čížka statistika nehodovosti podrobnější a má větší vypovídací hodnotu. „Lze se detailněji podívat na to, kde ten problém vlastně je. V tomto případě by bylo také zajímavé sledovat, zda je větší nehodovost u kol či u koloběžek,“ uvedl.

Podobný názor zastává i náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr. „Kvalitnější evidence dopravních nehod je rozhodně přínosná. Hlavním problémem je zejména to, že většina nehod v tomto případě není ve skutečnosti nahlášena, vyšetřována a tedy i zaznamenána Policií ČR. Ty se tedy ve statistkách neobjeví. Proto v tomto směru pracujeme s velmi neúplnými podklady o počtu nehod celkově, nejen jejich detailu,“ sdělil. Podle Scheinherra by případná detailní evidence měla sledovat lokalitu nehody, druh dopravního prostředku a druh nehody.

Podobný problém s evidencí jako policie má i zdravotní záchranná služba. „Bohužel žádnou podrobnou statistiku tohoto druhu nevedeme. Navíc lze předpokládat, že drtivá většina úrazů spojená s provozem koloběžek jsou úrazy drobné, u kterých naše službu vůbec nezasahuje, a tudíž se o nich ani nedozví,“ připustila mluvčí pražských záchranářů Jana Poštová.

To potvrdili i v dalších krajích. V databázi zdravotní záchranné služby lze vyhledat pouze záznamy obsahující slovo „koloběžka“, z čehož ale není jasné, zdali se jednalo o stroj s motorem či bez.

„Lze ale alespoň obecně konstatovat, že naše zdravotní záchranná služba v letošním roce již zasahovala u několika desítek událostí spojených s jízdou na koloběžce, přičemž pozorujeme oproti uplynulým rokům výrazný nárůst těchto úrazů,“ sdělila Poštová. Zatímco v roce 2015 služba zasahovala u 16 nehod, které měly souvislost s koloběžkami, v roce 2022 již šlo o 92 zásahů.

Autor:

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

Mohlo by vás zajímat