130 let

Zelení kritizují metro na letiště

Česko

PRAHA Pražští zelení kritizují dostavbu trasy metra A. Město by podle nich mělo preferovat trasu D a modernizaci železniční trati z Prahy do Kladna.

Ta by navíc stála o deset miliard korun méně než pokračování trasy A směrem k ruzyňskému letišti. Dostavba trasy A má stát zhruba čtyřicet miliard korun.

Rychlodráha do Kladna by navíc měla i o 200 milionů korun nižší provozní náklady.

Provoz prodlouženého metra by podle zelených ročně stál přibližně půl miliardy korun, náklady na železniční dopravu by byly podle jejich odhadů kolem 300 milionů korun. „Kromě nižších nákladů a rychlejší realizace má železnice oproti metru při obsluze letiště i další výhody, například kratší jízdní dobu nebo větší komfort pro cestující,“ uvedla šéfka pražských zelených Petra Kolínská.

Zelení preferují vybudování zcela nové trasy D, o níž se mluví už řadu let. Zatím na ni ale nejsou peníze, podle některých odhadů by jen vybudování tunelů a zastávek stálo kolem čtyřiceti miliard korun.

Podle zelených už nyní „déčko“ chybí. „Situace obslužnosti veřejnou dopravou na Praze 4 a 12, kde žijí statisíce obyvatel odkázaných zejména na autobusovou dopravu, je kritická,“ tvrdí pražská zastupitelka zelených Zuzana Drhová. Podle ní navíc v budoucnosti ztíží situaci oprava Nuselského mostu, která zřejmě omezí fungování metra na trase C. Peníze ušetřené na spojení centra s Ruzyní by tak mohly jít právě na výstavbu nové trasy.

V případě dostavby trasy A budou cestující na trase dlouhé čtrnáct kilometrů využívat stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny, Motol, Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Letiště Ruzyně.

Praha bude chtít na výstavbu příspěvek z Evropské unie. V tomto rozpočtovém období, do roku 2013, by mohl být asi sedm miliard korun.

Uvažuje se také o tom, že trasa metra D by měla být financována prostřednictvím PPP (Public Private Partnership), tedy propojením veřejného a soukromého sektoru.

Podle zelených by to znamenalo zdržení stavby metra o několik dalších let.

Zelení proto preferují, aby bylo metro D financováno z veřejných peněz.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás