S výší příplatku 1500 korun odboráři nesouhlasí a žádají příslušné orgány a instituce, aby nalezly systémové řešení, které nebude zhoršovat kvalitu benefitu. Pokud řešení nenajdou do konce května, hrozí celostátní stávkou v červnu, uvedlo v prohlášení na webu Ústředí Odborového sdružení železničářů.
„Hlavní slovo v této věci bude mít stát, my jsme ale samozřejmě připraveni jednat a aktivně hledat řešení,“ napsal mluvčí ČD Radek Joklík.
Ministerstvo je podle mluvčího Františka Jemelky jednání s odbory otevřené. „Ministr Karel Havlíček se chce s odbory v brzké době sejít. Na druhou stranu je třeba říci, že situace režijek v Jihomoravském kraji vychází ze smlouvy mezi krajem a Českými drahami, do které ministerstvo dopravy nemůže vstupovat. Navíc zde z důvodu rovnosti postavení dopravců na trhu není režijní jízdné stanovováno tarifem ministerstva dopravy. V roce 2017 tuto obecnou výjimku v uznávání režijek u vysoutěžených smluv odboráři akceptovali. Nyní proti tomuto vystupují,“ uvedl Jemelka.
České dráhy posílí předvánoční vlaky o 10 000 míst, místa přidá i konkurence |
Kraj neumožnil využívání režijních jízdenek kvůli tomu, že to podle něj neumožňuje tarif ministerstva dopravy v případě, že samospráva uzavře smlouvu s dopravcem na základě otevřeného výběrového řízení. Kraj má navíc uzavřenou tzv. brutto smlouvu, což znamená, že veškeré tržby jdou jemu. V případě, že by zaměstnanci ČD využívali režijních jízdenek bez příplatku, kraj by přišel o část tržeb.
Po zaplacení 1500 korun mohou benefitu využívat zaměstnanci ČD od 23. ledna, stejně tak zaměstnanci Správy železnic, Drážního úřadu a ministerstva dopravy.
Francouzská doprava je ochromena. ‚Naslouchejte hněvu lidí‘, vzkazují vládě stávkující železničáři |
Odboráři ovšem nesouhlasí s výší příplatku a se způsobem, jakým byla vypočtena. „Neodpovídá realitě využívání režijky většinou jejich držitelů a výrazně zhoršuje kvalitu jízdních výhod. Benefit je do značné míry poskytován jako využívání reálně existujících volných kapacit, které z podstaty organizace železničního provozu v praxi vznikají,“ uvedli odboráři.
Jako jedno z možných řešení navrhují, „aby v případě brutto smluv mezi krajem a ČD byla výše případné kompenzace od ČD pro daný kraj za užívání vlaků objednávaných tímto krajem držiteli režijek vypočtena jako podíl z celkové částky vybrané za roční prolongaci režijních výhod všech držitelů režijek odpovídající podílu dotčených vlaků na celkovém objemu vlaků zajišťovaných ČD“. Aktuálně zaměstnanci ČD platí za roční zaměstnaneckou jízdenku 1100 korun.