Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Plánované železniční tunely pod Prahou jsou reálné, shodují se odborníci

  16:04
Vybudování dvou železničních tunelů v Praze s pěti podzemními stanicemi, které v úterý představilo ministerstvo dopravy, je podle oslovených odborníků realizovatelným projektem. Na základě studie by pod hlavním nádražím měla vzniknout dvoupatrová stanice, další budou pod zemí na Václavském a Karlově náměstí a v Karlíně a poslední na Florenci, která bude zahloubená jen částečně.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Dnešní moderní technologie podle nich umožňují bezpečné provádění podobných zásahů. Tunely je podle předsedy České tunelářské asociace Ivana Hrdiny reálné vybudovat. Pracovat se nebude pouze pod povrchem. „Samotná činnost samozřejmě částečně ovlivní i situaci na povrchu, a to při realizaci eskalátorů, výstupních prostor či vestibulů,“ dodal.

Problémem by podle odborníka na městskou a regionální dopravu z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického Zdenka Michla neměl být ani větší sklon mezi hlavním nádražím a Florencí.

„Trať nepovede z úrovně dnešního kolejiště, ale z oddělené podzemní stanice. Právě poměrně podrobné posouzení technické realizovatelnosti a ekonomické návratnosti návrhů bylo předmětem několikaletého řešení studie proveditelnosti,“ řekl Michl.

Připravované podzemní spojení železnic pod Prahou má být hotové v roce 2047. (28. ledna 2025)

S podzemní železnicí v Praze počítá ve svých plánech také společnost Penta, která vlastní pozemky v okolí hlavního nádraží, v Karlíně i na Florenci, včetně autobusového nádraží.

Obchodní ředitel Penta Real Estate Pavel Streblov v úterý řekl, že železniční spojení v podzemí Prahy společnost vnímá jako příležitost jak rozvíjet hlavní nádraží a zastávku Karlín v území stávajícího autobusového nádraží Florenc.

Předpokládané náklady celého projektu v pražském železničním uzlu činí 185 miliard korun. Ze tří základních návrhů tuto variantu vybrala centrální komise ministerstva dopravy a doplnila ji o více zastávek. Regionální doprava bude převedená pod zem, dálková zůstane na povrchu.

Výstavba by měla začít v roce 2035 a dokončena má být v roce 2047. Peníze podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) může zajistit i takzvaná PPP spolupráce, tedy zapojení soukromého kapitálu. Ministr počítá také s významnou podporou od Evropské unie z nástroje CEF 3 (Nástroj pro propojení Evropy).

Nová podzemní železnice má vyřešit problém přeplněných příměstských vlaků. Kromě zvýšení traťové kapacity má podle náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) uvolnit také nejvíce přetížené úseky městské hromadné dopravy v centru města.

28. ledna 2025

Autoři: ,