Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Železniční vlečky se vracejí

Česko

Snížení poplatků za dráhu a zvýšení mýta na silnicích pomalu zabírá. Zchátralé vlečky znovu ožívají

PRAHA Dvacet let chátraly, zarůstaly trávou a postupně spěly k destrukci. Nyní se trend pomalu mění a na dlouho opuštěné železniční vlečky se vracejí nákladní vlaky.

Naposledy se tak stalo zhruba před měsícem v Praze. Spediční firma Lagermax tu opravila už téměř odepsanou vlečku do svého ruzyňského areálu. Doprava po železnici totiž pro ni byla výhodnější a spolehlivější, než kdyby zboží vozily kamiony. „Chtěli jsme přinést něco nového, a navíc jsme vyhodnotili, že to pro nás bude i ekonomicky výhodnější. Zboží totiž často vozíme mezi Prahou a Ostravou a při těchto cestách nám kamiony běžně zůstávaly v zácpách na D1,“ říká jednatel firmy Tomáš Žídek. Při dopravě po železnici tyto problémy odpadly a termíny se od té doby daří bez problémů dodržovat.

Firma vypravuje do Ostravy jeden vagon denně a jeho cesta na druhý konec republiky trvá se všemi překládkami osm hodin. V Ostravě má Lagermax ihned u vlečky další skladovací prostory, odkud zboží rozváží menší nákladní automobily. Připravují se však i další opravy vleček. Ministerstvo dopravy má například nyní na stole devět projektových žádostí na opravu železniční vlečky. Firmy v tomto případě využily nabídky finanční dotace z fondů Evropské unie. Ta na rekonstrukci českých vleček vyčlenila 190 milionů korun, dalších 33 milionů dodala Česká republika.

V přípravě je také oprava jedné z nejdiskutovanějších vleček v Česku - železnice vedoucí do stáčírny minerálních vod Mattoni v západočeské Kyselce. Doprava minerálky po železnici by tu měla zásadně ulevit přetížené silnici.

Další rozvoj vleček může paradoxně nastartovat i rušení nepotřebných osobních tratí. O ty se totiž v několika případech přihlásily průmyslové závody z dotčených měst a původní osobní tratě hodlají přebudovat na vlečku. Takové jednání se vede například v Pohořelicích u Brna, východomoravském Tovačově či v Uhřicích na Hodonínsku. Ve všech případech jde o čistě ekonomické důvody. Poplatky za vlečky jsou totiž levnější, než kdyby vedla k bránám podniku nákladní železnice. Většímu rozvoji vleček v Česku ale brání stále řada problémů. Jeden z nich velice pociťuje i zmíněná společnost Lagermax. Kvůli chybějícím vlečkám v moderních logistických areálech se totiž firma nemá kam rozvíjet. „Chtěli bychom zavážet zboží i do jiných míst republiky, ale máme problém, že logistické areály využívají vlečky jen minimálně. Velký skladovací park nedaleko naší firmy dokonce vlečky zcela zlikvidoval,“ stěžuje si jednatel firmy.

Podle firem, které vlečky renovují, je nyní řada společností, které mají vlečku ve svém areálu, na vážkách. „Firmy jsou před rozhodnutím, zda vlečku zrušit úplně, částečně, nebo ji opravit. Nyní vyčkávají, jak se vyvine situace. Jestli stát železniční dopravu dále zvýhodní,“ říká František Šperl, majitel firmy, která vlečky oživuje i ruší.

Stát se pomáhat snaží. Na přelomu roku ministerstvo dopravy o čtvrtinu zvýšilo silniční mýto a naopak snížilo poplatek za užití dráhy. Včera zase vyhlásilo soutěž Volná cesta, která ocení všechny dopravce či logistické operátory, kteří přijdou s projektem pro přesun nákladní dopravy ze silnic na železnici. Vítěze bude ministerstvo propagovat a ocení ho čestným uznáním.

***

Firmy jsou před rozhodnutím, zda vlečku zrušit, nebo ji opravit. Nyní vyčkávají, jestli stát železniční dopravu dále zvýhodní.

Soumrak vleček * V Česku je nyní asi 2500 vleček. To je jen zlomek počtu ze začátku devadesátých let, kdy ji měl téměř každý průmyslový podnik. * Ministerstvo dopravy se snaží o postupnou opravu a o přesun nákladní dopravy ze silnic na železnici. * Na konci minulého roku tak o čtvrtinu zvedlo silniční mýto a naopak snížilo takzvaný poplatek za užití železniční cesty (tedy jakési drážní mýto). * Rozvoji vleček asi nejvíce pomáhají speciální evropské dotace. Na revitalizaci těch tuzemských vyčlenila Unie loni 190,8 milionů korun, dalších 33,7 milionů přidala Česká republika. Ministerstvu se nakonec sešlo devět projektových žádostí. * Včera navíc vyhlásilo soutěž Volná cesta, která má ocenit projekty, které přesun nákladu ze silnice na železnici realizují. Vítěze, kterého vybere odborná komise, bude ministerstvo propagovat a ocení ho čestným uznáním.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!