Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Žít s médii si žádá zvláštní přípravu

PRAHA Orientovat se v záplavě mediálních sdělení chce pomoci společnost Člověk v tísni sadou osmi DVD s kritickými dokumentárními filmy. Jejich tvůrci nahlížejí do zákulisí mediální produkce a osvětlují třeba, jak se vyrábějí příspěvky do zpráv České televize, čím se podařilo uspět televizi Nova, jak se obsah lifestylových časopisů propojuie s marketingem kosmetických firem či jak lze zdvojnásobit prodej šamponů jen tím, že reklama tvrdí, že správné je mýt si hlavu vždy dvakrát.

„Význam, který masová média mají, je tak velký, a produkce, kterou nám nabízejí, do té míry neprůhledná, že,žít s médii‘ vyžaduje stále zřetelněji speciální přípravu,“ připomíná Radim Wolák z Centra pro mediální studia Fakulty sociálních věd UK.

Rozvíjet „schopnost žít s médii tak, aby měl jedinec jejich využívání co nejvíce pod vlastní kontrolou a dokázal je využít ve svůj prospěch“, se snaží předmět mediální výchova na základních a středních školách. Pro jeho účely je teď kromě DVD k dispozici i rozsáhlá příručka s návody na výukové aktivity, slovníčkem pojmů i seznamem doporučené literatury. Snahou je, aby Česko dohnalo země, kde je mediální výchova součástí školních, ale i mimoškolních vzdělávacích systémů. „U nás je zatím v začátcích. Stále se potýkáme s nedostatkem kvalifikovaných pedagogů a metodické i didaktické podpory, není mnoho pomůcek,“ říká Wolák.

I podle autorů sady DVD Karla Strachoty a Jaroslava Valůcha je nezbytné připravovat mladé lidi na život s všudypřítomnými médii, v nichž denně splývá reklama s běžným obsahem, názory s fakty. Média totiž zásadně ovlivňují, jak se rozhodujeme a jaký obraz světa si vytváříme. Dokazuje to i předloňský sociologický výzkum agentury NMS pro Člověka v tísni. Odhalil, že více než třetina mladých lidí má negativní vztah k homosexuálům, muslimům nebo azylantům žijícím v Česku. Ve většině případů ale nikoho z těchto komunit nezná osobně a veškeré informace o nich čerpá z médií. „Dokonce platí, že čím je podíl informací zprostředkovaných médii větší na úkor osobní zkušenosti, tím horší obraz si mladí lidé o dané skupině vytvářejí,“ upozorňuje Člověk v tísni. Sada Být v obraze, jejíž součástí jsou snímky Roberta Sedláčka či Eriky Hníkové, vznikla v rámci vzdělávacího programu Jeden svět na školách. Pedagogové si ji mohou objednat na www.jedensvetnaskolach.cz.

Autor:

Jak si naše testerky užily domácí wellness se Sanctuary Spa?
Jak si naše testerky užily domácí wellness se Sanctuary Spa?

Maminky si také zaslouží odměnu. A proto jsme vybrali 40 testerek, které od nás dostaly k vyzkoušení tři dárkové kazety od Sanctuary Spa. Jaká řada...