Život je jinde, většinou po půlnoci

TELEVIZNÍ TÝDEN

Původní televizní inscenace 10 způsobů lásky, kterou ČT 1 premiérovala v nedělním primetimu, byla jako z jiného světa. Měla vypovídat o, hm, deseti způsobech lásky mezi dnešní vyšší střední třídou, ale místo toho tlačila jakési karikatury lidí do naprosto vykonstruovaných situací.

Scénář napsali Pavel Kohout a Jelena Mašínová podle Kohoutovy hry Arthurovo Bolero, která se inspirovala dramatem vídeňského dramatika Arthura Schnitzlera Rej. Převzatá dějová struktura, v níž tahle postava spí s tímhle, který spí s touhle, která má za milence tohohle, až se kruh dostane zase zpátky na začátek, byla na výsledku ještě to nejzajímavější. Ve všem ostatním se film míjel nejen s reálným lidským životem, nýbrž i se současností kinematografie.

Být 10 způsobů lásky telenovela, nikdo by neřekl ani popel. Postavy tu s dramatickým výrazem sdělují věci jako „já mám taky duši“ či „každá žena je nejdřív panna“. Když chce některá z postav vyjádřit emoci, většinou vyjde polonahá na balkon a zařve, případně něčím bací o zem. A žádná z nich nezvládá víc než jednu polohu: hysterii, ironii, sebelítost, zamilovanost, ale nic mezi tím. Jenže film Viktora Polesného, který podobnou tematiku zabil už v páralovské adaptaci Milenci a vrazi, hraje na vážno a předstírá, že vypovídá o realitě. Vzory si vybírá zkušeně: utopenost osudů na pozadí chladné moderní architektury je jasnou citací Antonioniho, snímání postav skrze sklo či jejich „mřížování“ žaluziemi zase odkazuje k osudovosti filmu noir. Ale zatímco tyhle inspirace kdysi vypovídaly o skutečných lidech, respektive o jejich fantaziích, 10 způsobů lásky ukazuje pouze něčí zkreslenou představu reality. Zajímavé na tom filmu byly pouze dvě věci. Protože měl být promítán před desátou, neobsahuje i přes své téma žádnou nahotu; na duševním vývoji mládeže však může udělat daleko větší paseku než nějaká odhalená bradavka. A tím, jak omílá Bolero Maurice Ravela, dokáže tu skladbu divákovi znechutit úplně stejně jako televizní kampaň na předsednictví ČR Radě EU Ódu na radost.

O trochu lepší most mezi skutečností a ideály nabízí „pygmalionovský“ pořad Primy Nahá jsi krásná. Jeho premisou je vzít úplně obyčejnou holku z ulice, přesvědčit ji, že je krásná, jaká je, nechat ji svléknout do spodního prádla před kamerou i před zrcadlem - a pak jí předělat šatník, líčení, účes, zkrátka všechno to, bez čeho je „nahá“. I tady jde o pořad v hlavním vysílacím čase, a tak znělka nabízí ženské figury s retušovanými prsy a klínem, což žánru reality show čest nedělá. Přesto jde o celkem věrohodnou přeměnu „ošklivého kačátka“. Škoda jen, že pořad neví, kde skončit, a místo normálních pěkných ženských ze svých obětí nakonec vytvoří zmalované bábušky. A i tady se jde jen po vnějším zdání; doporučíme Primě přidruženou sérii „Když mluvíš, jsi chytrá“?

Hluboko v noci na úterý na ČT 2 běžel vynikající snímek Padlé ženy, který se realisticky ohlíží za církevními převýchovnými zařízeními pro „nepohodlné“ ženy, jež své chovankyně v Irsku zneužívala až do 90. let 20. století. Jestli byl nějaký film tohoto týdne „ze života“, pak tenhle.

Jedna kapsle pro zdravá játra? Otestovaly jsme Hepactum FORTE
Jedna kapsle pro zdravá játra? Otestovaly jsme Hepactum FORTE

Játra jsou významným orgánem pro detoxikaci, trávení i tvorbu energie. Přesto na ně často zapomínáme. Tedy až do chvíle, kdy se tělo připomene...

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.