Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Život pod Bachovým dohledem

Česko

Prolog 65. ročníku Pražského jara minulou neděli přinesl vrcholný zážitek. Své soubory dirigoval anglický dirigent sir John Eliot Gardiner v jednom z největších děl Johanna Sebastiana Bacha a v zaplněném Rudolfinu si vysloužil dlouhé ovace vstoje. Gardiner dirigoval v Praze opakovaně Českou filharmonii - ale většinou v repertoáru, který pro něj není právě typický. Nechce být jen specialistou, rád zkouší nové věci, má velké znalosti, ale i nadhled a anglický smysl pro humor - dirigovat tradiční velké orchestry ale pro něj dlouho bylo spíše zpestření.

To, čím se nejvíc zapíše do dějin hudby, je interpretace staré hudby a práce s vlastními soubory - a dva z nich, Monteverdi Choir a English Baroque Soloists - jsme teď slyšeli v Praze poprvé jako prolog Pražského jara. Byl to z organizačního hlediska jediný způsob, hudebníci jsou na turné a pozdější termín nebyl. Ale je dobře, že tentokrát přišla hora k Mohamedovi: jsou umělci, kterým se vyplatí udělat výjimku.

Dvouhodinovou Mši h-moll, životní dílo a jakousi kompoziční kroniku Johanna Sebastiana Bacha, řídil Gardiner zpaměti a s charismatickým klidem. I když svůj barokní orchestr založil před víc než třiceti lety, jeho složení se průběžně obměňuje a evidentně má z koho vybírat. Angličtí barokní sólisté na dobové nástroje mají homogenní, měkký a podmanivý zvuk a jsou i vynikající v partech dechových nástrojů.

Monteverdiho sbor přijel v třicetičlenném obsazení a vybraní členové sboru zpívali též duety a sólové árie. Naše barokní soubory tento přístup rovněž používají - ale tady jsme slyšeli jednoho z dirigentů, který s tímto přístupem začal. Dílo pak působí sevřeněji a komorněji, i když u dlouhých a často velmi známých árií by posluchači možná ocenili hlasy výraznější. Bachovu monumentální Mši h-moll, tvořenou sedmadvaceti samostatnými čísly, je obtížné udržet v jednom celku. Přesto mělo provedení dynamickou stavbu a jasně čitelné vrcholy - jak v poloze jásavé a slavnostní (jako Sanctus), tak v meditativní (Et incarnatus) a komorní. Otazníkem mohla být snad jen italská výslovnost latiny. Angličané tradičně neuznávají národní hlediska v pohledu na umění a i Gardiner odmítá názor, že by existovalo něco jako anglická tradice v interpretaci Bacha. Přesto je jeho Bach jaksi bližší Händelovým oratoriím či Purcellovým Ódám -staví víc do popředí zvukový půvab a je méně mystický než tradiční pojetí německá. Ale i tím je českému posluchači možná bližší. I pro Gardinera je ale Bach životním autorem: „Slavný Haussmannův portrét Johanna Sebastiana visel u nás doma, vyrůstal jsem doslova pod Bachovým dohledem - jako chlapecký soprán jsem zpíval a znal zpaměti všechna moteta a jako houslista hrál i jeho koncerty. Nevzpomínám si, že by můj život byl někdy bez Bacha.“

Autor:

Prodej stavebního pozemku 1 267 m2
Prodej stavebního pozemku 1 267 m2

Horní Bludovice - Prostřední Bludovice, okres Karviná
2 254 455 Kč