Neukvapovat se, vydržet! Tak zní rada pojišťovacích makléřů lidem, kteří mají uzavřené životní pojištění a v době krize hledají oblasti, kde by mohli ušetřit. Zejména investiční životní pojištění přitom může na první pohled vybízet ke zrušení. Je totiž výrazně závislé na vývoji akciových trhů, které v době finanční krize celosvětově klesají. To s sebou přináší i znehodnocení portfolia životního pojištění.
Avšak makléři a pojišťovací experti upozorňují, že vypovědět životní pojištění pod vlivem negativního vývoje finančních trhů v podstatě znamená „zaseknout“ největší ztrátu. „Lidé v době krize reagují na propady v reálném čase nebo s menším zpožděním. Když k propadům dojde, prodávají často v panice své investice - zbavují se podílových listů, akcií. Tímto chováním ovšem pouze realizují momentální ztrátu hodnoty investice,“ vysvětluje marketingový manažer finanční společnosti Broker Consulting Jan Lener.
Dlouhodobost investice je přitom v oblasti životního pojištění klíčem ke zhodnocení vložených peněz. „Investiční životní pojištění jsou využívána v horizontech delších než 15 let, navíc jde o pravidelné měsíční investování, což samo o sobě výrazně snižuje nedosažení kladného výnosu,“ zdůrazňuje Lener.
Nárok na odkupné až po dvou letech trvání pojištění Zástupci pojišťoven tvrdí, že krize nepřiměla významnější počet zákazníků vypovídat životní pojištění. „Nezaznamenali jsme výpovědi zejména proto, že předčasné zrušení je vždy méně výhodné než řádné dožití smlouvy,“ říká Dagmar Koutská z oddělení komunikace České pojišťovny. „U aktuálně prodávaných produktů je nárok na odkupné po zaplacení pojistného za dva roky.“
Na tzv. odkupné, tedy kompenzaci alespoň části vložených prostředků, mají nárok držitelé životního pojištění se spořením. Ovšem pouze při výpovědi po uplynutí dvou let od počátku splácení pojistného získají zpět alespoň část investovaných peněz. Pokud ukončí pojistnou smlouvu dříve, nedostanou zpět ani korunu.
Nízké odkupné v případě předčasné výpovědi pojistné smlouvy je podle člena Bankovní rady České národní banky Miroslava Singera hlavním terčem stížností na pojišťovny. Klienti prý nejsou dopředu seznámeni s nevýhodností předčasného vypovězení smluv životního pojištění.
Mluvčí České asociace pojišťoven (ČAP) Marcela Kotyrová ovšem upozorňuje, že pojišťovny přece jen zohledňují dopady krize na schopnost některých zákazníků např. splácet pojistné: „V reakci na krizi umožňují úpravu splátek nebo třeba dodatečné připojištění.“ Kromě úpravy výše či termínu splátek se lze v případě potřeby dohodnout i na tzv. zmrazení smlouvy. Jedná se o situaci, kdy si držitel životního pojištění již další splátky nemůže dovolit, avšak nemá peníze na to, aby zpětně dodaňoval. V okamžiku dohody o zmrazení smlouvy je držitel pojištění zbaven povinnosti splácet pravidelně pojistné. Již naspořenou částku však musí nechat ležet na účtu v pojišťovně po celou dobu trvání původní smlouvy. Až poté mu ji pojišťovna vyplatí.
Lidé upřednostňují pojistky se zaručeným výnosem I přes zvýšená rizika na finančních trzích vybraly pojišťovny za tři čtvrtletí letošního roku na pojistném 103,9 miliardy korun, což je v meziročním srovnání nárůst o dvě procenta. Životní pojištění stouplo o čtyři procenta a neživotní o 0,7 procenta. Objem peněz vložených do životního pojištění dosáhl 42,1 miliardy korun. Celkový počet smluv o životním pojištění ale klesl o jedno procento.
Podle výkonného ředitele ČAP Tomáše Síkory je to důsledek snížení objemu vydávaných hypoték, u kterých banky často vyžadují jako zajištění životní pojištění příjemce úvěru. Podle manažera Broker Consulting Jana Lenera souvisí pokles počtu smluv životního pojištění také s nižšími výdělky živnostníků, kteří pak pořízení pojistky odkládají. Změnu v poptávce klientů registrují i pojišťovny. „Obecně lze zaznamenat vyšší poptávku po produktech s garantovaným výnosem,“ konstatuje mluvčí ČAP Kotyrová. Její slova potvrzuje i Koutská z České pojišťovny. „Je patrný zvýšený zájem klientů zejména o pojištění s garantovaným zhodnocením,“ řekla Koutská.