Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Zkrotlá divoženka ve Stavovském

Česko

K image festivalu Struny podzimu patří žánrové přesahy a dramaturgická otevřenost. Ovšem pozvat na úterní zahajovací večer do Stavovského divadla Pražskou komorní filharmonii, aby doprovodila Ivu Bittovou, je nejsnazší cesta, jak naštvat skalní publikum jedné i druhé strany. Jak vysvítá z reakcí publika, příznivci „frakounů“ se zrovna nevyznačují tolerancí. A fanoušek nespoutaných vokálních exhibicí Ivy Bittové zase trpěl ve druhé polovině, kdy se již bez opory svých houslí pustila do árie Mařenky z Prodané nevěsty a program završila Donnou Elvírou z Mozartova Dona Giovanniho.

Přitom nápad dát skladbám z různých tvůrčích etap Ivy Bittové orchestrální aranžmá není v zásadě špatný. Uspávanka z alba Bílé inferno nebo Paraskeva z desky Ne nehledej, případně strhující Zapískej z repertoáru Čikori osvědčily v orchestrálním kabátě své hudební kvality. Nápadité aranžmá Beaty Hlavenkové a Petra Ostrouchova efektně využilo orchestrálních dechů a smyčců i jazzového comba, tvořeného bývalými spoluhráči Ivy Bittové z Čikori a mladými jazzmany. Jakkoli jde na obou pólech o flexibilní muzikanty, výsledek byl zákonitě méně spontánní a projev divoženky Bittové zkrotlý. A už vůbec jejímu hlasu nesvědčí svazující rámec operních árií. Tam, kde operní technika umožní rozvinout výraz v plné šíři, narazí přirozený zpěv na své hranice.

Snaha o sbližování žánrů může být občas přínosná, ale často bývá spíš kontraproduktivní.

Autor: