Sobota 22. ledna 2022, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Zlatou palmu získal Haneke

Česko

Filmový festival v Cannes - letošnímu ročníku dominovaly evropské a asijské snímky

Zlatou palmu z 62. ročníku filmové přehlídky v Cannes získal původem německý režisér Michael Haneke za koprodukční snímek Das weisse Band (Bílá stuha).

Slavnostní udílení cen včera zakončilo 62. ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Hlavní trofej, Zlatou palmu, vybojoval režisér Michael Haneke za školní drama Das weisse Band (Bílá stuha) odehrávající se v severním Německu v roce 1913. Velkou cenu získal Un prophete (Prorok) Jacquese Audiarda, jemuž kritici přičítali nejvyšší šance.

Nejlepším režisérem se stal Filipínec Brillante Mendoza, který natočil dokumentárně laděné drama Kinatay. Herecké ceny putovaly do náruče Charlotte Gainsbourgové, jež měla náročnou roli v kontroverzním Antikristovi, respektive Christopha Waltze, který se blýskl coby ukecaný esesák v Tarantinových Hanebných panchartech.

Klíčovými slovy letošního ročníku byly „krize“ a „žánr“. Probíhající hospodářská krize způsobila značný úbytek účastníků, a to zejména na festivalovém filmovém trhu. Přítomnost v Cannes si totiž mnoho menších společností nemohlo dovolit. Podle Iva Andrleho z distribuční společnosti Aerofilms činil pokles až třicet procent.

Žánr je jistota

Hlavní festivalové soutěži dominovaly žánrové snímky. Například kontroverzní filmař Lars von Trier se v Antikristovi ještě kontroverznějším způsobem, než je u něj zvykem, pokusil o horor. Korejec Park Chan-Wook ve filmu Bak-jwi (Žízeň) originálním způsobem aktualizoval upírský žánr. Držitelka Zlaté palmy z roku 1993 Jane Campionová pojala svou Bright Star (Zářivou hvězdu) jako historickou životopisnou romanci.

Quentin Tarantino, jediný Američan v soutěži, si potom poprvé v kariéře vyzkoušel žánr válečného velkofilmu a vyrukoval s dílem Hanebný pancharti s Bradem Pittem v hlavní roli. Ken Loach se v rámci svých obvyklých sociálních témat nečekaně přiklonil k mírně fantaskní komedii a v Looking for Eric (Můj idol Eric) nechal z plakátu sestoupit fotbalistu Erika Cantonu. Johnnie To soutěžil se snímkem Vengeance (Odplata), v němž napůl uctil, napůl zparodoval westerny a gangsterky.

Na špičce bylo nabito Daleko největší šance na Zlatou palmu se připisovaly vězeňskému dramatu Un prophete (Prorok) režiséra Jacquese Audiarda. Představitel hlavní role Tahar Rahim byl také žhavým kandidátem na cenu za nejlepší mužský herecký výkon. Prorok stál v průběžném hodnocení kritiků už od minulé soboty nejvýše, těsně za ním následovaly vedle Bright Star i novinky - Das weisse Band (Bílá stuha) Michaela Hanekeho a Rozervaná objetí Pedra Almodóvara.

Porota však na hodnocení kritiky dává jen málokdy. V té letošní zasedlo hned pět hereček, přičemž jedna z nich - Francouzka Isabelle Huppertová - jí předsedala. Porotu krátkých a studentských filmů Cinéfondation vedl režisér John Boorman. V této sekci zvítězil snímek Bába studentky FAMU Zuzany Špidlové. Cena obnáší finanční odměnu a příslib promítnutí režisérčina dalšího filmu na některém z budoucích ročníků festivalu.

Česká republika na přehlídce dalšího filmového zástupce neměla. Reprezentovala ji však dokumentaristka Helena Třeštíková, která v Cannes převzala cenu Media European Talent za nejlepší filmový projekt. Producentka Monika Kristl se potom účastnila programu Producer on the Move, v rámci něhož mezi sebou navazují kontakty producenti ze zemí Evropské unie.

***

Festivalová nej...

- Největší kontroverzi na letošním ročníku festivalu v Cannes vzbudil Antikrist Larse von Triera. Horor obsahuje velmi otevřené sexuální a násilné scény.

- O titul nejkrvavějšího snímku se popralo hned několik filmů v hlavní soutěži. Filipínské drama Kinatay, v němž je umučena a rozčtvrcena prostitutka, kritiku nenadchlo, k upírskému hororu Bak-jwi (Žízeň), v němž krev stříká proudem, byla shovívavější. Brutální byla dle očekávání i novinka Quentina Tarantina Hanebný pancharti. - Nejzbytečnějším filmem se stal film Taking Woodstock režiséra Anga Leeho.

Ohlédnutí za slavným hudebním festivalem nejenže nepřineslo nic nového, ale obralo jej dokonce i o to „staré“: hudbu a atmosféru.

- Nejkrásnější delegace přijela s filmem Ne te retourne pas (Nevracej se). Na červeném koberci před festivalovým palácem zapózovaly herečky Monica Bellucci a Sophie Marceau, které ve snímku představují dvě podoby ženy stíhané dávným traumatem, a režisérka Marina de Van.

ZLATÁ PALMA

Das weisse band (Bílá stuha), režie

Michael Haneke

VELKÁ CENA

Un prophete (Prorok), režie Jacques

Audiard

NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ

Lou Ye za film Chun feng chen

zui de ye wan (Jarní horečka)

NEJLEPŠÍ REŽIE

Brillante Mendoza za film Kinatay

NEJLEPŠÍ HEREC

Christoph Waltz za roli

ve filmu Inglorious Basterds

(Hanebný pancharti)

NEJLEPŠÍ HEREČKA

Charlotte Gainsbourg za roli

ve filmu Antichrist (Antikrist)

CENA POROTY

Fish Tank (Akvárium),

režie Andrea Arnold

Bak-jwi (Žízeň), režie Park Chan-wook

CENA UN CERTAIN REGARD

Kynodontas (Psí zub), režie Yorgos

Lanthimos

CENA CINÉFONDATION

Bába, režie Zuzana Špidlová

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...