Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Žlutá taxi budou mít privilegia

Česko

  10:53
PRAHA - Proč mají taxi čekat spolu s ostatními vozy v kolonách? Takovou otázku si zřejmě položili i pražští radní.

Taxi na kolejích se mají stát každodenní součástí dopravy v metropoli. foto: ČTK

Na magistrátu se totiž právě teď připravuje materiál, který by povýšil vozy taxi na městskou hromadnou dopravu. Jak? Radní jim chtějí povolit jízdu po tramvajových kolejích a ve vyhrazených jízdních pruzích pro autobusy. Lukrativní místa, kterými nyní projedou jen tramvaje, by tak mohla v budoucnu sloužit i taxikářům. Takovým je například Vodičkova nebo část Jindřišské ulice, kam osobní automobily vůbec zajíždět nesmějí.

Koleje pro taxikáře
Smetanovo nábřeží, most Legií (směrem do centra), Badeniho-Chotkova, Jindřišská ulice v úseku Politických vězňů - Senovážné náměstí, Havlíčkova v úseku Hybernská - V Celnici, Dlážděná, Ječná od náměstí I. P. Pavlova až na Karlovo náměstí, Milady Horákové v úseku Badeniho - U Sparty (směr k Letenskému náměstí) a Sokolovská

„Je to v zájmu zákazníka. Ten nechce stát v kolonách. Taxikáři přece za čekání nabíhají peníze,“ řekl ředitel AAA taxi Jiří Kvasnička.

Privilegia by se však vztahovala jen pro tzv.. žlutá taxi. To jsou vozidla, která spolupracují s magistrátem a využívají stanoviště s nápisem Fair Taxi. Ta se také od začátku roku řídí novou vyhláškou: musí mít žlutou barvu, klimatizaci, a nesmějí být starší než osm let.

Výjimka jízdy po kolejích se však nelíbí „obyčejným“ taxikářům. „Jsem proti. Je to bolševický manýr. Taxislužba je podnikání jako jiné, nevím, proč by měla radnice upřednostňovat jednu skupinu,“ míní Pavel Pavlát z Cechu taxikářů. „Prostě se magistrát snaží zavřít ústa těm, kteří kývli na spolupráci a za investice do vozů nic nedostali,“ dodal Pavlát.

To však připouští i Kvasnička, jehož firma s magistrátem spolupracuje. „Neustále jednám s radními, aby se situace vyřešila, ale ti zatím nic nedělají,“ řekl. 

Z návrhu radnice však nejsou nadšení dopravní odborníci. „Vlastně mě překvapuje, že do toho někdo chce jít. Vždyť je to poměrně nebezpečné. Auto má mnohem kratší brzdnou dráhu než tramvaj. Tam, kde auto zabrzdí na místě, tramvaj potřebuje ještě dvacet metrů, a tak hrozí bouračky,“ upozorňuje poradce generálního ředitele Dopravního podniku Antonín Dub. Ten také přípravný materiál z magistrátu dostal k připomínkování.

„Pruhy pro MHD a současně pro taxi jsou v celé Evropě,“ podotkl Kvasnička. Dopravní podnik však Prahu s ostatními metropolemi srovnávat nechce. „Praha je v celé Evropě výjimečná svou hustou sítí tramvají, proto tu také musí platit jiná pravidla,“ vysvětlil Dub.
 
Zájem magistrátu se ovšem zamlouvá iniciativě AutoMat, která bojuje za omezení automobilové dopravy ve městě. „Je to dobrá cesta, jak ukázat, která auta jsou užitečná. Movitější lidé nebudou nuceni usednout do auta, ale budou mít jistotu, že taxi je sveze nejrychleji kamkoliv,“ řekl Martin Křivohlávek z AutoMatu.

Další problém vidí dopravní podnik v tom, že se taxi budou muset chovat jako tramvaje. Platila by pro ně také absolutní přednost. „Taxi odbočující z kolejí by okolní auta musela pustit. Zmatek by nastal třeba v Ječné nebo v Chotkově, kde by takový vůz taxi úplně zastavil dopravu,“ doplnil Dub s tím, že jinak jízdu taxi ve vyhrazených pruzích pro MHD podpoří. Ovšem pouze tam, kde nehrozí problémy.

Zatím však není jasné, kdy taková výjimka začne platit. „Už prvního ledna 2009 byl pozdě,“ uzavřel Kvasnička.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!