Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Změna nepomůže. Ani neuškodí

Česko

Dopravní stavby – Dálnice do Vídně závisí na státu, R43 na úřadech

BRNO Noví jihomoravští politici mají jasno: Stavba musí začít co nejdříve. Ale je to úkol, který mohou ovlivnit jen částečně.

Podstatná je mezivládní dohoda o stavbě dálnice z Brna do Vídně, která stále není podepsaná. V září její podpis jen několik hodin před naplánovaným setkáním odložily spory v České republice, později rakouské volby. Nový hejtman Michal Hašek (ČSSD) včera LN řekl, že bude s velvyslancem ve Vídni jednat o termínu podpisu mezivládní dohody, která je ke stavbě nezbytná. Potvrzuje, kde se rakouská a naše část dálnice setkají. „Hodlám, co nejdříve navštívit i dolnorakouskou reprezentaci a primátora a hejtmana Vídně Michaela Häupla,“ poznamenal.

Všechny čtyři politické strany, které se dostaly do krajského zastupitelstva, prosazují trasu silnice jako prodloužení současné čtyřproudovky z Brna do Pohořelic až na hranice v Mikulově, kde by měla navázat na rakouskou dálnici A5. Aktivisté a zelení přinesli alternativní návrh po dálnici D2 s odbočením po obchvatu Břeclavi k rakouské hranici. Ten sice vláda odkývla, ale starý nezrušila a trvá na něm. A stát má silnici platit.

Mnozí z nově zvolených krajských zastupitelů se před volbami připojili k prohlášení, že pokud nebude silnice v roce 2013 v provozu, projdou ji pěšky. Po krajských volbách zelení, kteří v krajském zastupitelstvu proti stavbě přes Mikulov bojovali, ztratili všechny tři mandáty. „Nyní předpokládám, že případná hlasování nebudou 62 ku třem, ale 65 ku nule,“ řekla náměstkyně hejtmana Anna Procházková (ODS), která má územní plánování na starost. „A změna by měla nastat i ve vztahu k Brnu, když jsou hejtman i primátor ze stejné strany,“ dodala.

Silničáři však upozorňují, že povolební změny nebudou mít pravděpodobně na realizaci stavby silnice R52 dopad. „To, s čím my se potýkáme, je úroveň rozhodování státní správy,“ doplnil vedoucí manažer projektového týmu R52 a R43 Martin Cetl z Ředitelství silnic a dálnic Brno. Shánějí vyjádření a povolení úředníků. „Nemohu ale skrývat svoje potěšení nad tím, že důvěra byla dána právě Anně Procházkové,“ přiznal s úsměvem v souvislosti s tím, kdo odpovídá za plánování tras silnic.

Ani náměstek brněnského primátora Martin Ander, který jako zástupce Strany zelených vyjadřuje nesouhlasná stanoviska ke stavbě silnice R52 i trase R43 z Brna na Svitavsko, se nedomnívá, že dojde v plánování projektů k pronikavé změně. „Čekám ale, až nás osloví noví představitelé kraje. Domnívám se, že, i když zůstalo územní plánování v rukou paní Procházkové, bude její nový koaliční partner problémy vnímat jinak,“ dodal. Připomněl, že hejtman Michal Hašek bydlí v Drásově poblíž plánované trasy silnice R43.

***

Dvě sporné silnice na jihu Moravy R52 Brno–Mikulov: Ředitelství silnic a dálnic shání povolení pro tři části, na které dostavbu R52 rozdělilo. Pokud vše půjde, stavba by mohla být hotova v roce 2013, kdy ale zřejmě již bude v provozu navazující rakouská dálnice A5 Silnice R43 Brno–Svitavsko: Spory trvají na obou koncích – u Brna a na Svitavsku, není tak dokončeno ani schvalování trasy R43. Ekologové si vyžádali další studie, tím i odklady. Na radnici v Brně prověřují i verzi bez trasy R43 přes čtvrť Bystrc

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...