PRAHA Hlava koně Převalského v nepravidelném rámečku zůstane nadále logem pražské zoologické zahrady. Rozhodl o tom včera soud, když zamítl žalobu akademického malíře Michala Cihláře, podle které zahrada jeho dílo používala neoprávněně. Výtvarník pro LN uvedl, že se proti rozsudku odvolá. Vrchní soud už dříve zamítl předběžné opatření, v němž Cihlář požadoval, aby zahrada pozastavila užívání loga, než se o kauze rozhodne.
„Jsem přesvědčen, že šlo o účelovou spekulaci, aby ze zahrady dostal co nejvíce peněz. Michal byl dlouhá léta mým přítelem, teď se na něj velice zlobím a spor dehonestuje především jeho samého,“ řekl po jednání soudu ředitel pražské zoo Petr Fejk.
Spolupráce fungovala bez problémů devět let Cihlářovy charakteristické linoryty reprezentovaly zahradu devět let. Logo s koněm vytvořil výtvarník na základě smlouvy z roku 1998, další linoryty, které zahrada využívala při různých příležitostech, od billboardů přes nápisy v areálu zahrady po tiskoviny a vstupenky, zpracovával vždy na základě jednotlivých objednávek.
„Na tom jsme se domlouvali na týdenních poradách. Věděl, na co chceme jeho práce použít. Za celých devět let spolupráce ani jednou nedal najevo, že by byl s něčím nespokojen,“ uvedl před soudem Fejk s tím, že o námitkách Cihláře se s překvapením dozvěděl až z žaloby.
Sám Cihlář do soudní síně nedorazil, přestože byl soudkyní předvolán. Pro LN však uvedl, že Fejk odmítal několik let řádně řešit jejich smluvní vztah. „Nevím, o jakém překvapení mluví, byl jsem velmi kritický i k jeho neujasněným názorům na principy dobré reklamní kampaně,“ řekl Cihlář. Ten spolupráci se zoo ukončil sám. Poté se začal domáhat toho, aby za používání jeho děl zahrada dál platila.
Cihlářův zástupce včera u soudu tvrdil, že smlouva o zhotovení loga zahrady z roku 1998 nemá náležitosti o šíření díla, a je tudíž neplatná. Cihlář zároveň smlouvu vypověděl, údajně z opatrnosti, kdyby soud došel k závěru, že smlouva platí. Soudkyně Dagmar Stamidisová ale argumenty neuznala s tím, že smlouvu o dílo nelze vypovědět po odevzdání díla.
Grafik inkasoval víc než ředitel zahrady Za zhotovení loga dostal výtvarník od zahrady padesát tisíc korun, což podle Fejka představovalo v té době nadstandardní odměnu. „Za celých devět let si u nás vydělal asi 4,2 milionu korun, což je mimochodem víc než ředitel,“ prohlásil Fejk. „Pro zoo jsem udělal ohromné dílo za velmi přátelské ceny. Pan Fejk to dobře ví, jeho snaze udělat ze mne hamouna se můžu jen zasmát,“ reagoval Cihlář.
Akademický malíř vede se zoologickou zahradou i další spor, ve kterém se domáhá odškodnění za údajně neoprávněné užívání jeho grafik. V projednávání této kauzy bude soud pokračovat až poté, co nabude právní moci rozsudek týkající se loga.
Žaloba se vztahuje pouze na díla, která Cihlář vytvořil do konce listopadu 2000. Do té doby totiž platil starý autorský zákon a výtvarníkův obhájce tvrdí, že uzavření smluv na jednotlivá díla nebylo s tímto právním předpisem v souladu. Žaloba ale není zcela jasná, a proto včera soudkyně Dagmar Stamidisová uložila Cihlářovu obhájci, aby ji do jednoho měsíce doplnil. Pražská zoo po odchodu Cihláře vybrala nového výtvarníka Vladimíra Veselého, jehož díla někteří odborníci kritizovali pro podobnost s pracemi Cihláře. Zahrada ale Veselého hájila tím, že používá perokresbu, tedy jinou techniku než Cihlář.