Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Zpožděných vlaků ubude

Česko

Problémy v dopravě - Železnice kolem Brna posiluje, ale musí jezdit přesněji

BRNO Jihomoravští radní hledají způsob, jak České drahy trestat za zpoždění vlaků. Právě železnice jsou přitom základním prvkem integrovaného dopravního systému (IDS). A tím také zůstanou, tvrdí Jaromír Holec, ředitel společnosti Kordis JMK, kterou město Brno a Jihomoravský kraj založily právě kvůli koordinaci veřejné dopravy.

* LN Opakovaná zpoždění vlaků kritizuje mnoho krajů. Přesto právě železnice tvoří osu integrované dopravy na Brněnsku Nemohou právě tato zpoždění ohrozit celou síť integrované dopravy?

Jihomoravský kraj i Kordis JMK evidují a vyhodnocují rozsah zpoždění vlaků. Musíme přiznat, že v posledních měsících se stav výrazně zhoršil. Se zástupci Jihomoravského kraje jsme proto vyvolali jednání s představiteli Českých drah a dohodli jsme konkrétní postupy, které mají zamezit opakování podobných problémů. V zájmu objektivnosti je nutno říci, že zpoždění vyvolal zvýšený podíl oprav a nových staveb na tratích. Pokud chceme, aby byla železnice funkční a rychlá, je pochopitelně nutné něco přetrpět. Věřím, že nová pravidla výluk dohodnutá se zástupci drah sníží počet problémů cestujících na minimum.

* LN Integrovaná doprava funguje na jižní Moravě čtyři roky. Jeví se zpětně jako dobré, že vsadila na to, aby její osu tvořily vlaky?

Pokud chceme cestujícím nabídnout rychlou a pohodlnou dopravu bez zbytečných zdržení, je evidentní, že volba železnice jako páteřní dopravy byla správná. Dokáže nabídnout takovou četnost spojů a rychlost přepravy, jaká je zapotřebí. Ve směrech, kde železnice páteřní roli plnit nedokáže, přebírají její roli linky autobusové. Po čtyřech letech existence IDS se dá říci, že se toto ekonomicky efektivní řešení vyplácí. Počty přepravených cestujících narůstají jak ve vlacích, tak v autobusech i v městských dopravách. To umožňuje navyšovat počty spojů a přerušit bludný kruh veřejné dopravy. V mnoha oblastech totiž platilo, že až do zřízení IDS bylo kvůli snižování počtu cestujících nutné spoje redukovat, což vyvolalo další pokles počtu pasažérů a nutnost dalších omezení.

* LN Když před čtyřmi lety IDS začal fungovat, lidé stáli v přestupních uzlech, mrzli a naříkali nad problematickými přestupy. Co je jeho největší slabinou nyní?

Lidský faktor. Velmi oceňujeme práci zaměstnanců brněnského dopravního podniku, Českých drah anebo všech regionálních dopravců. Lze však stále narazit na pracovníky, kteří své povinnosti neplní, pravidla porušují a často neprojevují nejmenší ochotu zákazníkům pomoci. Za určitou slabinu proto máme, že se nám v některých případech nedaří pracovníky přesvědčit, že je zapotřebí se k cestujícím chovat slušně a vycházet jim vstříc. Na řadu musí přijít náprava, třeba ve formě důkladnějších školení a informování řidičů.

* LN Se vstupem do schengenského prostoru začíná být aktuální i návaznost dopravy do zahraničí. Existuje šance, že podobně jako spoje integrované dopravy zajíždějí na území jiných krajů, zajistí i spojení do Rakouska či na Slovensko?

Už v listopadu jsme společně s představiteli kraje jednali se zástupci sousedních regionů v Rakousku a na Slovensku. Probírali jsme konkrétní návrhy na řešení přeshraniční spolupráce ve vedení dopravy včetně tarifní oblasti. Otevřený je tak vznik společné jízdenky s pracovním názvem Jízdenka Pomoraví-Marchfeld-Pomoravie. Řešili jsme rovněž zlepšení propojení jižní Moravy s Rakouskem a vylepšení železničního a autobusového spojení v oblasti Veselí nad Moravou a Hodonína se Slovenskem.

* LN Brněnská doprava, ale i IDS jako celek letos snížila ceny ročního předplatného - byť o sto korun. Byl to jen jednorázový krok? Podle některých informací jste tak na tom „vydělali“, protože v souvislosti s nárůstem daně z přidané hodnoty od 1. ledna dopravci i tak získali peníze za jízdenky prodané s nižší daní...

Při stanovování cen jízdného v IDS JMK vždy vycházíme z toho, že chceme podpořit pravidelné cestující a současně stanovit přijatelnou cenu i pro cestující občasné. S novým tarifem jsme navíc zavedli i zvýhodnění pro cestující, kteří například pracují ve dvanáctihodinových směnách a klasická předplatní jízdenka se jim nevyplatí. Nyní mohou využít univerzální jízdenku, s níž je cesta vyjde výrazně levněji než s jízdenkami jednorázovými. Domníváme se, že poměr mezi cenami jednorázových a předplatních jízdenek je optimální, a budeme se jej snažit v budoucích letech nadále udržet. Snížením ceny ročních jízdenek systém nijak výrazně nevydělal. Za stejnou cenu se totiž prodávaly jak před 31. prosincem 2007, tak i po něm.

* LN Tak ještě jinak: dříve lidé na jižní Moravě poukazovali na nízké ceny dopravy v Praze. Teď tam základní jízdenka stojí 26 korun. Bude jižní Morava následovat takový nárůst?

Rok 2008 se považuje za rok zahájení změn v oblasti daní, zdravotnictví i sociální. V současné době nemůžeme předpokládat, jaký vývoj bude v letošním roce. Naší snahou však bude udržet ceny jízdného na co nejnižší úrovni.

* LN Letos máte rozšiřovat IDS o další území. Je už jasné, kdy se tak stane?

Předpokládáme, že k dalšímu rozšíření dojde od 1. července ve směru na východ Vyškovska a na Kyjovsko. Toto rozšíření je však podmíněno dostavěním dvou přestupních uzlů v Nesovicích a Bučovicích. Poučili jsme se z minulých let a nechceme spouštět další etapy bez dobré přípravy.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: