Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Zprávám ČT i Primy ubírá Ulice

Česko

Populární „nekonečný“ seriál komerční Novy bere diváky zpravodajským relacím konkurence

PRAHA Nové díly „nekonečného“ seriálu Ulice začaly TV Nova znovu pomáhat k vyšší sledovanosti Televizních novin.

Od 31. srpna Nova vysílá Ulici opět každý všední den od půl sedmé, vždy dva díly po sobě. Končí těsně před půl osmou, kdy na Nově začínají hlavní zprávy. Jim seriál za první dva týdny v září proti posledním dvěma srpnovým týdnům přinesl o půl milionu diváků víc.

„Neskutečný fenomén“ Televizní noviny zatím v září sleduje průměrně 2,3 milionu diváků. Události České televize 732 tisíc lidí, Zprávy TV Prima 615 tisíc.

Populární Ulice, kterou minulou sezonu vídalo jeden a čtvrt milionu lidí, jich letos občas láká ještě víc. „Je to neskutečný fenomén, se kterým se dá obtížně něco dělat.“ říká k seriálu zástupce ředitelky zpravodajství a publicistiky Primy Jan Punčochář. „S ČT se pereme o menší část koláče,“ dodává Punčochář.

To, že diváci po Ulici nepřepínají i u zpráv, zároveň mezi dvěma zmíněnými obdobími zvýšilo tržní podíl stanice. Z diváků, kteří zrovna mají zapnutou televizi, jich tak Televizní noviny v září lákají přes 72 procent, zatímco v posledních dvou srpnových týdnech to bylo zhruba 67 procent. ČT a Primě, které proti Ulici vysílají své hlavní zprávy, se naopak tržní podíl snížil: u Událostí z 28 na 26,5 procenta (dohromady za vysílání na ČT1 a digitální ČT24), u zpráv Primy z 29,2 na 23,6 procenta.

„Lidé, kterým v létě chyběla Ulice, nešli k nám, nezůstávali ani na Nově a místo toho šli na Primu. Teď se myslím vrátili na Novu,“ hodnotí situaci šéfredaktor zpravodajství ČT Michal Petrov. „Od srpna se nám začalo dařit porážet ČT poměrně pravidelně,“ doplňuje Punčochář z Primy. Důvod úspěchu vidí třeba v lepším řazení zpráv. Po prázdninách, v září, se ale ke zprávám ČT vrátilo sto tisíc lidí, Primě naopak pár tisíc ubylo.

V přímém střetu s Českou televizí ovšem Prima vítězí. Její zprávy totiž začínají v 18.55, o pět minut dřív než Události, končí také dřív. A ze srovnání čtvrthodiny po sedmé, kdy jdou pořady proti sobě, vyplývá, že teď v září Prima má po celou tu dobu vyšší podíl na sledovanosti. Ještě v prvním půlroce veřejnoprávní zprávy získávaly kolem čtvrté minuty po sedmé převahu.

Prima ale přesně neuvádí, kolik lidí sleduje zářijovou novinku, rozhovor Fakta Barbory Tachecí, který v rámci jejích zpráv začíná v 19.15. „Pořad běží dva týdny a nedá se z toho dělat obecnější závěr,“ odmítá rozbor Punčochář. Plán vysílat pro „moderní rodinu“, který zprávám od srpna narýsovala jejich šéfka Jitka Obzinová, se zatím ne zcela daří: až dvěma třetinám diváků pořadu je přes 54 let. ČT od ledna promění Události Doby, kdy zprávy Primy atakovaly téměř milionovou hranici, Události České televize stabilně vídalo hodně přes milion lidí a zprávy Novy přes tři miliony, jsou pryč.

Sestupný trend zájmu o televizní zprávy obecně si uvědomuje i Česká televize, byť podle ní zatím pokles není alarmující a uvedená čísla označuje za sezonní výkyvy.

Po zkrácení Událostí o pět minut (teď končí už v 19.30, kdy na Nově začínají Televizní noviny) a prodloužení sportovních Branek, bodů, vteřin a Počasí koncem srpna mají přijít další modernizace.

„Chystáme zásadní změnu Událostí od Nového roku,“ prohlásil šéfredaktor Petrov. „Bude se týkat úplně všeho. Způsobu moderací, struktury relace, struktury příspěvků a samozřejmě bude nová grafická výbava Událostí,“ popsal.

„Nepopírám, že jsme se do toho nechtěli pouštět ve vratkém období, kdy se letos měly dít dvoje volby a v televizi se volil generální ředitel,“ podotkl Michal Petrov.

Vedle toho zprávy Novy procházejí průběžnou evolucí, jak říká jejich šéf Martin Ondráček. Ten připomíná, že díky internetu lidé konzumují zprávy víc během dne. Nova si uvědomuje i nástup zpravodajského kanálu ČT24. A podle Ondráčka reaguje: „Poslední rok se třeba hodně snažíme pracovat s hudbou, s grafickými předěly. Zkoušíme občas vyrábět reportáže, které jsou stříhané až do videoklipu. Hodně pracujeme s grafickými lištami, jimiž divák dostává další informaci, která doplňuje vjem zprávy.“

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...