Poté co LN v úterý upozornily, že ministerstvo obrany nemůže dohledat dvě obrněné tatry za necelých dvacet milionů, zapojili se do pátrání i někteří čtenáři. „Jsou to asi dva roky, co jsem jednu z těchto tater viděl jet po dálnici z Prahy do Brna,“ popisuje nevšední zážitek čtenář s přezdívkou Terdu.
K TÉMATU: |
Ale na šrotiště ani do boje vojenský řidič nemířil. Podle čerstvé reakce generálního štábu vedla poslední cesta tatrovek na Vysočinu. „Obě vozidla byla po zrušení jednotky SOG předána do Zásobovacího střediska Rančířov,“ popisuje armádní mluvčí Jan Šulc.
Už od října 2009 tam stojí zakonzervované zcela bez využití. Stejně jako další špičková technika po oddílu SOG, kterou si vojáci pořizovali pro své mise v Iráku a Afghánistánu.
Vozidla po jednotce SOGNa podvozek Tatry 4x4 si jednotka vojenské policie namontovala zbraně a vyjela bojovat do Afghánistánu. S rozpuštěním SOG se zapomnělo i na auta, policie o nich slyšela naposledy v roce 2009, ministerstvo obrany o nich také nevědělo. Včera je našla armáda. |
„Bylo do něj vloženo obrovské množství peněz, s rozpuštěním jednotky armáda tyhle finance ztratila,“ myslí si Jiří Šedivý, bývalý náčelník generálního štábu. Dodává, že vhodnější než útvar rovnou zrušit bylo provést reorganizaci a znovu nadefinovat jeho úkoly.
I to mohlo pomoct, aby draze nakoupený materiál nekončil na odstavných parkovištích. „Za tu dobu obě vozidla hodně morálně zastarala. Škoda že v Afghánistánu nezůstala, uzpůsobili bychom si je,“ říká praporčík Jan D. z Tábora, který se v misi protočil už dvakrát.
Dobrá zpráva pro muzeum
Nález dvou tatrovek tak alespoň potěšil Aleše Knížka, ředitele Vojenského historického ústavu. „Tak to je dobře, že už víme, kde jsou. Jeden vůz se teď budeme snažit získat do sbírek,“ mne si ruce. Tedy pokud s ním vojáci ještě nepočítají pro bojové nasazení, dodává ředitel.
Nic takového už ale nejspíš nehrozí, velení armády nemá pro dvojici obrněných vozidel Tatra SOT žádné uplatnění. „Byla určena pro speciální operace jednotky SOG. S ohledem na charakter současných akcí českých vojáků v Afghánistánu jejich nasazení v současné době nepředpokládáme,“ reaguje Jana Růžičková z generálního štábu.
Historikové tak mohou v nejbližší době zahájit jednání o přesunu vozidla do expozice v Lešanech. Na modelu je podle Knížka nejcennější fakt, že si jej vyrobili sami vojáci. „Je to něco podobného, jako když si legionáři v Rusku stavěli dílny v železničních vagonech,“ přirovnává.