PRAHA Přepravci přestávají tankovat v České republice. Své nádrže plní raději na Slovensku nebo v Polsku, kde je palivo levnější.
„Tankování nafty v Česku kleslo v prvním čtvrtletí letošního roku u našich zákazníků téměř o 20 procent,“ říká Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české pobočky DKV Euro Service, největší evropské servisní společnosti pro dopravce. „Potvrdila se tak prognóza z počátku roku, že dopravci budou nárůst nákladů v důsledku zvýšení DPH a spotřební daně u pohonných hmot řešit logicky – přesunem tankování do zemí, kde je nafta výrazně levnější než v České republice.“
Cena nafty v Česku vzrostla od začátku roku o 14,8 procenta. Je to reakce nejen na zvýšení DPH a spotřební daně v naší zemi, ale i na růst cen ropy na světových trzích.
Cena českých pohonných hmot vzrostla v důsledku těchto okolností nad úroveň jiných evropských trhů, a dopravci tak volí tankování v zemích s nižšími cenami. „Vidíme výrazné nárůsty tankování v tradičně cenově výhodných zemích,“ říká Pavlík.
Za výhodnější země platí zejména Lucembursko a Španělsko. V Lucembursku stoupl prodej paliv o dvacet procent, ve Španělsku o devět procent. Střední Evropě dominuje Slovensko, které se stalo díky výraznému snížení spotřební daně atraktivní tankovací destinací a prodej pohonných hmot se zvýšil o téměř 130 procent.
Přesun čerpání paliv bude podle analýz nadále pokračovat. Potvrzuje to i anketa, kterou DKV uspořádala mezi svými zákazníky. Vyplývá z ní, že až 78 procent respondentů plánuje nebo již začalo tankovat v zahraničí. Náklady na pohonné hmoty totiž tvoří až 35 procent provozních nákladů dopravců a jakákoli úspora v tomto směru má pro dopravce mimořádný význam.
ROZDÍL V CENĚ NAFTY
Porovnání cen včetně DPH
ve vybraných zemích Evropy
a v Česku:
Česká republika 100,0 %
Belgie 101,4 %
Německo 100,8 %
Rakousko 100,2 %
Slovensko 92,9 %
Španělsko 92,1 %
Polsko 89,3 %
Lucembursko 85,7 %
Zdroj: DKV Euro Service