Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Dopravní psycholog: Exemplární trest pro piráta z D1 není správný

Česko

  19:35
PRAHA - Provinilec z D1 není podle dopravního psychologa Aloise Hudečka žádným pirátem. Podle něj jednal zkratkovitě, a jeho trest je tak spíše exemplární.

Luboš Lacina, který v březnu vytlačil vozidlo z dálnice D1. foto: ČTK

ČTĚTE:


LN Když jste sledoval kauzu Luboše Laciny, který koncem dubna vytlačil z dálnice D1 pomaleji jedoucí vůz, jak na vás tento řidič působil? Je to typický agresivní šofér?
Právě že vůbec ne. Jeho osobnost je naprosto normální. Agresivita mi k němu vůbec nesedí. Myslím si, že v jeho případě šlo o zkratkovité jednání ve stresu.

LN Co říkáte tedy výši trestu, který zmíněný šofér z D1 dostal?
Působí to na mě jako exemplární trest a já si myslím, že exemplární řešení do demokratické společnosti nepatří.

LN Agresivita je ale v Česku velkým problémem. Není tedy takový trest na místě?
Já si hlavně myslím, že není pravda, co se říká, že Češi jsou nějak výrazně agresivnější než šoféři z jiných zemí. O tom nejsem vůbec přesvědčený. Agresivních incidentů se tu děje podle mne podobné množství jako v jiných zemích.

LN Existuje nějaká typologie agresivních řidičů? O jaké lidi hlavně jde?
Většinou jsou to lidé se sníženým intelektem nebo lidé se silnými komplexy, které si za volantem vybíjejí. Poté pozorujeme ještě takzvanou pubertální agresivitu mladých šoférů. Toto škatulkování ale podle mého není příliš objektivní a spravedlivé.

LN Dá se lidem doporučit, jak se mají chovat, když se s agresorem na silnici setkají?
Jediná možná reakce je, že chytřejší ustoupí. Nikdy by lidé neměli oplácet agresivitu agresivitou.

LN Dá se silniční agresivitě nějak předcházet?
Dá se tomu předcházet dlouhodobou výchovou řidičů k vzájemné slušnosti. Proto se snažíme prosadit návrat dopravní výchovy do škol.

LN Ministerstvo dopravy, experti a zákonodárci volají po přísnějších trestech agresivního stylu jízdy. Připravuje se už nějaký konkrétní krok?
Je to zavedení přestupku nedodržení bezpečné vzdálenosti a rozšíření značky bezpečný odstup. Ta by byla namalovaná i na silnici, aby si řidiči uvědomili, že dělají něco špatně.

Průzkumy potvrzují: řidiči drahých aut jsou bezohlední

Agresivní chování za volantem je na českých silnicích stále častější. Alespoň to tvrdí odborné studie z posledních let. Podle soudních statistik roste i počet trestných činů spojených s dopravou. Soudci jsou ovšem zdrženliví v tom, aby se vyšší počty trestných činů spojovaly s rostoucí agresivitou řidičů.

Ovšem nejrůznější odborné studie dokazují, že potkat bezohledného řidiče je na české silnici otázka jen několika kilometrů jízdy. Například podle průzkumu ČVUT, BESIP a policistů z loňského podzimu narazíte na agresivního řidiče na každém šestnáctém kilometru. Odborníci to zjistili při projíždění zhruba desíti a půl tisíc silnic v Česku s kamerami přidělanými na autech. Odhalili 637 incidentů, kdy se řidiči chovali agresivně. Nejčastějším prohřeškem byla rychlá jízda, ale i časté či nebezpečné předjíždění, proplétání se mezi auty, předjíždění zprava nebo najíždění na pomalejší vozidlo.

Agresivně se přitom za volantem chovají podle průzkumů především řidiči silnějších a luxusnějších vozů. První pětici nejčastějších hříšníků podle policistů tvoří řidiči vozů Mercedes, Volvo, BMW, Subaru a Audi. Naopak na druhé straně žebříčku se umístili řidiči aut značek Wartburg, VAZ, Škoda, Dacia a Daewoo.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!