Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Dráhy chtějí víc peněz od krajů

Česko

PRAHA Českým drahám se nelíbí, kolik dostávají od jednotlivých krajů na regionální dopravu. Tu si objednávají a částečně hradí krajské úřady. Letos budou podle šéfa drah Petra Žaludy podniku chybět tři miliardy korun.

Výpadek v příjmech se ještě do loňského roku dal financovat z příjmů z nákladní dopravy. To ale nyní už není možné, protože nákladní doprava je vydělena do samostatné společnosti ČD Cargo. „Nechceme, aby se zastavovala doprava, ale je nutné, aby kraje chápaly naši ekonomickou situaci,“ řekl Žaluda.

Podle vedení drah by se měl systém dotací regionální dopravy změnit. Více by měl přispívat stát.

V případě, že by se změna nepodařila a regiony nebudou přispívat na dopravu více, budou podle ekonomického náměstka společnosti Michala Nebeského dráhy připraveny omezit investice a prodávat další majetek. I letos prodají především nemovitosti za celkem asi miliardu korun.

Kraje dávají podle drah v Česku na regionální dopravu nejméně ve střední Evropě. Za jeden kilometr dostávají dráhy 63 korun, v Rakousku je to více než dvojnásobek. „Pokud se nic nestane, můžeme kumulovat ztrátu dál a dál, až převýší základní jmění společnosti a dojde jednoduše k bankrotu,“ představil Žaluda nejčernější scénář.

Všechny kraje dohromady zaplatí za regionální spoje 4,6 miliardy korun. Dalšími čtyřmi miliardami přispěje Českým drahám ministerstvo dopravy, které objednává rychlíky na dálkové trati. Zatímco peníze na dálkovou dopravu drahám stačí, regionální doprava je podle Žaludy výrazně podfinancovaná.

Firma má ještě vnitřní rezervy, které odhaduje Žaluda asi na miliardu korun. „Brutální přezaměstnanost, o které se mluví, na drahách už není,“ uvedl Žaluda, podle nějž ale ani vnitřní úspory podniku nevyřeší základní problém podfinancování regionálních tratí.

S tvrzením drah hejtmani nesouhlasí. „Nejsme stát, abychom mohli žít na dluh. Můžeme utratit jenom to, co dostaneme ze státního rozpočtu,“ řekl LN středočeský hejtman Petr Bendl. Podle něj je potřeba, aby dráhy více otevřely své účetnictví, protože kraje netuší, kolik korun na jednu jízdenku dá kraj a kolik lidé. Dráhy také nevyužívají evropské peníze, ačkoli k tomu mají prostor, tvrdí Bendl.

To dráhy odmítají. „S některými kraji už jsou ohledně čerpání evropských fondů dohody,“ řekl Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah. „Jsou to ale peníze, které jsou určené na modernizaci vozidel, nikoli na provoz,“ dodal Šťáhlavský.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...