Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Dráhy chystají vlaky na plyn

Česko

OSTRAVA Na vybraných železničních tratích by se mohly objevit vlaky tažené lokomotivami poháněnými stlačeným zemním plynem. Oproti naftovým kolegyním produkují méně emisí a jsou také tišší.

Prototyp CNG lokomotivy už vyvinula ostravská společnost Vítkovice ve spolupráci s železničáři. Přestavěli lokomotivu řady 703, známou pod přezdívkou Prasátko, která ale může sloužit hlavně pro lehký posun. Během jednoho roku chtějí společně s Českými drahami vytvořit výkonnější CNG lokomotivu, kterou by mohl dopravce po úspěšném zkušebním provozu nasadit na regionální tratě. Prototyp CNG lokomotivy s dvojnásobným výkonem 500 kilowattů chtějí tvůrci vyvinout úpravou motorové lokomotivy řady 714, kterou jim daly dráhy k dispozici. Železniční fandové někdy tomuto stroji podle jeho barevnosti a struktury přezdívají Velké Lego. „Po úspěšné rekonstrukci a ověření ve zkušebním provozu lze uvažovat o rekonstrukcích dalších lokomotiv a náhradě stávajících lokomotiv řady 714 na regionálních výkonech,“ řekla mluvčí drah Kateřina Šubová.

Současnou lokomotivu ve Vítkovicích vyvíjeli přibližně rok. Vítkovice jsou přitom známým propagátorem dopravních prostředků na zemní plyn; jedna z firem začleněných do holdingu vyrábí tlakové lahve.

Svůj železniční výrobek samotná firma využívá k posunu. „Lokomotiva má prokazatelně nižší množství emisí ve výfukových plynech proti naftovým motorům. Při měření hluku se prokázalo jeho snížení až o 13 decibelů při maximálních otáčkách motoru,“ uvedl ředitel společnosti Vítkovice Doprava Jaromír Scelavík s tím, že jízdy potvrdily snížení nákladů na pohonné hmoty o třicet až čtyřicet procent. Právě snížení nákladů a ekologický provoz očekávají ČD také u druhého, výkonnějšího prototypu.

Vítkovický koncern se zemním plynem zabývá dvě desítky let. První plnicí stanici pro své potřeby postavil před šesti lety, letos otevřel v Ostravě první stanici pro veřejnost.

***

PLYN V DOPRAVĚ Na plyn jezdí dokonce i lodě

V Evropě už dávno nejsou motory na zemní plyn jen doménou automobilů. Například v Německu už funguje hned několik vlakových souprav s takovým pohonem - důvodem jsou i zpřísněné normy pro tradiční naftové motory. Plynové vlaky jezdí například v oblasti Uznojem (Usedom) v Německu. V Norsku či v Nizozemsku se lidé mohou svézt také loděmi poháněnými zemním plynem - a jde přitom i o velké trajekty.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...