Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Dráhy se bojí cizí konkurence

Česko

Evropská unie nařídila členským státům otevřít své železniční cesty pro mezinárodní spoje. České dráhy mají strach, že tak přijdou o zákazníky i na vnitrostátních tratích.

PRAHA Srovnání kvality služeb Českých drah a možné zahraniční konkurence způsobuje, že se už dopředu České dráhy snaží zabránit odlivu pasažérů. A to apelováním na české zákonodárce. Směrnice EU z roku 2007 nařizuje otevřít železniční tratě jednotlivých zemí pro mezinárodní přepravu osob. Dráhy jsou si ovšem vědomy toho, že tyto spoje by bylo možné využívat i k vnitrostátní přepravě. Zahraniční dopravce bude totiž moci zastavovat i na několika stanicích v České republice, a cestující si tak budou moci vybírat.

„Zahraniční dopravce může nabízet kvalitnější služby cestujícím a tím odebírat cestující Českým drahám,“ říká Petr Šťáhlavský z generálního ředitelství ČD a rovnou apeluje, že to může mít negativní dopad na financování veřejné dopravy. Tomu se ovšem ministerstvo dopravy brání. „Z uvedeného znění v žádném případě nelze dovozovat, že by bylo jakýmkoliv způsobem ohroženo financování veřejné dopravy,“ říká Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. „Otázka otevření trhu byla v rámci připomínkového řízení široce diskutována se všemi dotčenými subjekty, včetně akciové společnosti České dráhy,“ uvádí Novák.

Přesto se zákonodárci snaží přenést nařízení Evropské unie do našeho právního systému tak, aby dopady pro České dráhy byly co nejšetrnější. V novele, která je momentálně ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně, se například počítá s tím, že se budou mezinárodní přepravci, kteří projeví zájem o spoje skrze Českou republiku pečlivě přezkoumávat. Před udělením povolení se prověří počet stanic v České republice oproti celkovému počtu stanic, délka trasy přes Česko oproti celé trase a nakonec i počet možných českých pasažérů vůči ostatním. To dává dostatek prostoru k ochraně českých přepravců vůči zahraničním.

S možností získat více peněz z poplatků za použití české železniční infrastruktury se tak ani nepočítá. „Lze předpokládat, že integrace evropské směrnice bude mít minimální vliv na výběr poplatku za použití dopravní cesty,“ řekl LN Pavel Halla, mluvčí Správy železničních dopravních cest.

Evropská unie přitom nařizovala, aby jednotlivé státy své železniční cesty otevřely už od roku 2010. Česku zatím přesto podle ministerstva dopravy žádné sankce nehrozí. Proces je prý dlouhý a do té doby se zvládne novelu schválit.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.