„Předpokládaný termín spuštění je druhé čtvrtletí příštího roku,“ řekl LN mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Dráhy vypsaly výběrové řízení na sedm jednotek Pendolino a provozování celého systému po dobu pěti let, včetně pravidelné kontroly funkčnosti sítě a odstraňování poruch.
Plánovaná cena, se kterou dopravce počítá, je dvacet milionů korun.
„Jde o předpokládanou hodnotu pro vypsání veřejné soutěže,“ uvedl Šťáhlavský. Podle něj vzejde finální podoba zvoleného řešení z jednání se zájemci, a cena se tak může ještě změnit směrem nahoru i dolů. Dráhy totiž nemají jasno v tom, jaké řešení nakonec použijí, takže soutěž vypsaly jako „jakousi obdobu soutěžního dialogu“, jak řekl Šťáhlavský. „Optimální řešení bude vymezeno v několikakolovém jednání se zájemci v této veřejné zakázce,“ dodal Šťáhlavský.
Pokud České dráhy systém spustí, bude to poprvé, co podobný systém bude fungovat v českých vlacích. Někteří autobusoví dopravci totiž na svých linkách nabízejí internetové připojení, například Student Agency a ČSAD Semily. Wi-Fi zdarma spustilo v srpnu také pražské letiště. V zahraničí, například v již zmíněných vysokorychlostních vlacích Thalys, funguje satelitní připojení k internetu, které zajišťuje otočná parabolická anténa ukrytá ve speciální kupoli na střeše vlaku. Podle testů je připojení velmi rychlé, při stahování obsahu z internetu dosahuje rychlosti až 10 megabitů za vteřinu. Ve vybraných vlacích ICE na německých železnicích se mohou cestující připojit k rychlému internetu pomocí sítě operátora T-Mobile. I když v pendolinech možná bude příští rok internetové připojení, stále zůstává některým vagonům ČD problém s mobilním signálem uvnitř vagonů. Ten by se dal vyřešit pomocí takzvaných repeaterů, které by převzaly signál z vnějšku vlaku a rozšířily ho uvnitř. „Operátoři se shodli na dodavateli těchto zařízení. Nyní je na Českých drahách, aby tento typ schválilo a podpořilo jejich instalaci do vagonů,“ řekl mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický.
Podle T-Mobilu čekají operátoři nyní na stanovisko drah. Naopak dráhy tvrdí v rozhovoru náměstka pro osobní dopravu Antonína Blažka pro odborný server Želpage, že repeatery „jdou velice složitě“ a že i problematické pokrytí signálem kolem frekventovaných koridorů „vždy končí na nedohodě s operátory“.
***
V zahraničí funguje satelitní připojení k internetu, které zajišťuje otočná parabolická anténa speciálně ukrytá na střeše vlaku