Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Dřív se lidé za elektrokolo styděli, dnes je v módě

Design

  6:47
BRNO - Zatímco ještě před pár lety se mnozí lidé styděli koupit si elektrokolo, protože by dali najevo, že už jejich fyzická kondice není na takové výši, dnes už je naopak elektrokolo v módě. Podle Miroslava Skokana, který je jednatelem firmy Elektrosport, se změnilo jak myšlení lidí, tak samotná elektrokola.

Elektrokolo (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Dříve nebyla designově příliš hezká, dnes jsou na stejné úrovni jako ta klasická a na cykloveletrhu ve Friedrichshafenu byla naposledy už téměř třetina kol s elektromotorem, řekl Skokan v rozhovoru pro.

Firmu, která provozuje velkoobchod s elektrokoly a má v Brně i maloobchod, zakládal s kamarádem v roce 2014. Podle Skokana se prodeje za tu dobu zvedly několikanásobně. Mezi nejčastější zákazníky patří lidé nad 50 let či lidé s nějakým zdravotním nebo výkonnostním handicapem, kteří chtějí pokračovat v aktivním životě. „Často jde o ty, kteří jezdí ve skupině a chtějí kamarádům stačit. Dnes už jsou v nabídce i kvalitní sportovní elektrokola,“ řekl Skokan. Zajímavé a úsměvné podle něj je také to, když si přijde koupit elektrokolo žena, která chce stačit svému partnerovi. „Obvykle dva týdny poté si jde kolo koupit i pán, protože se role prohodí a žena čeká na muže,“ poznamenal Skokan.

Elektrokolo (ilustrační foto)

S elektrokoly začal blíže pracovat již v roce 2008, kdy se jeho kamarád věnoval klasickým kolům a on elektrice a elektronice. „Doteď například dělám různé systémy pro ovládání sanitních vozidel a jelikož jsem tíhl k cyklistice, dali jsme se dohromady. Částečně se podílíme i na vývoji řídicího softwaru elektrokol,“ řekl Skokan. Kolo dnes totiž s sebou de facto vozí malý počítač, který se dá programovat. Zároveň značková kola disponují autodiagnostikou, takže je poměrně jednoduché zjistit a opravit problém v elektronice.

Baterie v posledních dvou letech už nezaznamenávají příliš dramatický vývoj, ale jen se postupně zvyšuje kapacita. „Pořád jsou poměrně velké a těžké. Tak nějak se čeká na novou technologii,“ řekl Skokan. Průměrně dnes kolo váží okolo 22 kilogramů a kapacita baterie je 12 až 16 ampérhodin.

Velkým producentem klasických kol i elektrokol stále zůstává Čína, zpravidla jde však o skládačku řady komponentů, které nemají jednoho výrobce. „V Číně každopádně dostanete takovou kvalitu, jakou si zaplatíte. Vývoj softwaru si dělají i některé další české firmy. Do Česka se u některých firem v posledních letech přesunula i vlastní výroba“ uvedl Skokan.

Citová vazba

Přestože elektrokola urazila ve vývoji značný kus cesty, zůstává v Česku stále hodně lidí, kteří si elektrokolo raději nechají udělat ze svého klasického. „Je to zhruba třetina našich zákazníků. Lidé se neradi loučí s něčím, na co jsou zvyklí,“ uvedl Skokan.

S rozvojem elektrokol by se zdálo, že by se měla výrazněji rozvíjet i cyklodoprava, což se však neděje. „Lidé určitě chtějí jezdit po městě na kole, ale záleží na infrastruktuře, která není na bezpečnou cyklistiku zcela připravena. I když je znát ze strany měst a obcí jistá snaha, proti západním zemím jsme na tom stále poměrně špatně a máme co dohánět,“ uvedl Skokan.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!