Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Důvěra se stěhuje na internet

Česko

BRNO Otec se vrací domů opilý a bije rodinu „za každou blbost“. Modřiny pak matka sobě i nám maskuje make-upem. S tímto příběhem se Modré lince pomocí internetu svěřila sedmiletá dívka. Je příkladem dilematu odborníků z psychologických poraden: stačí v podobných případech radit písemně?

Lidé v nouzi přitom hledají pomoc online čím dál tím častěji. Co je pro ně anonymnější a jednodušší, však přidává práci odborníkům.

Právě s psychology, pedagogy a sociálními pracovníky z brněnské poradny Modrá linka navazují dospívající chlapci a dívky kontakt většinou e-mailem. „Jsou tak ve větší anonymitě a cítí se lépe chráněni,“ míní vedoucí linky Bohuslava Horská. Nejčastěji chtějí mladí lidé poradit se vztahy, životosprávou či případy týrání a šikany.

„Terapeuticky působit přes internet si neumím představit. Osobní kontakt, alespoň po hlase, je velmi důležitý,“ oponuje Libuše Holcapflová z Krizového centra Fakultní nemocnice Brno, kde funguje i telefonická poradna Linka naděje.

Na telefon stačí jeden, na e-mail musejí být dva experti V Modré lince trvají na tom, že to jde. Písemná komunikace ovšem zabere víc času a zaměstná víc lidí. „Kontakt je delší, e-mail je potřeba přečíst, zkonzultovat a odepsat,“ popsala Horská. Elektronickým dopisem se v Modré lince zabývají minimálně dva odborníci, kteří se problému věnují z více hledisek. Jednodušší potíž zvládnou vyřídit v e-mailu, ve složitějších situacích nabízejí telefonát. „Někteří zavolají, ale ne mnoho,“ připustila.

Dítěti u sluchátka je možné pokládat otázky, vnímat jeho emoce v hlase a bezprostředně reagovat na situaci. „Nedokážu si představit, že by se problém řešil jen po e-mailu. Písemný kontakt chápu pouze jako předstupeň,“ uvedl Petr Sakař z Krizového centra pro děti a dospívající. Mladé lidi se tam vždy snaží pozvat k osobnímu setkání.

Anonymní svět počítačů je však mladým lidem bližší. V názoru, zda je písemná pomoc dostatečná, se odborníci rozcházejí. Podle psychologa Jiřího Brančíka mnohé problémy písemně řešit lze, protože „mladá generace má komunikaci po internetu zažitou od kolébky“.

Za výhodu internetu odborníci mají, že se na ně odhodlá obrátit více lidí. Na poradenství však často kladou přehnané nároky. „Když dnes jde na internetu všechno snadno zařídit, klienti čekají, že stejně snadno vyřeší i partnerskou krizi. Někdy bývají zklamaní,“ připustil Ladislav Ptáček z Modré linky.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!