22. července 2018 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Galerie Entrance nabízí dialog mezi generacemi. Mladí si ji založili sami

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Výstava Václava Grisly a Václava Stratila v galerii Entrance. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výstava Václava Grisly a Václava Stratila v galerii Entrance. | foto: Entrance Gallery

PRAHA Pražskou Galerii Entrance nedaleko Břevnovského kláštera založily v roce 2005 mladé umělkyně Tereza Severová, Tereza Velíková a Barbora Zachovalová tehdy ještě v prostoru Karlín Studios, kde se v té době utvořilo mimořádné umělecké centrum. Byly tam totiž nejen výstavní prostory, ale i ateliéry některých z předních umělců, jako byl Vladimír Skrepl nebo Josef Bolf. Sídlilo tam i nakladatelství Divus či Nadace pro současné umění.

Tereza Severová připomíná, že tehdy neměli začínající umělci moc možností, výstavní prostory pro mladou generaci byly nedostačující. „Založili jsme tedy vlastní prostor. Název galerie Entrance byl odvozen od umístění galerie ve vstupu do celého komplexu Karlín Studios. Odkazoval také obecně ke vstupu na uměleckou scénu, protože galerie byla zaměřená na nejmladší umělce.“ Časem se však program přirozeně vyvíjel. Přizpůsobuje se změnám na současné umělecké scéně a neomezuje se jen na mladou generaci.

Před časem došlo v programu k určitému předělu. Galerie oslovila umělce starší generace, kteří již překročili šedesátku, ale jimž se naše oficiální instituce zatím dostatečně nevěnovaly. Přitom šlo o osobnosti, jejichž tvorba se prosadila i na mezinárodním poli (Ivan Kafka, Stanislav Zippe, Woody Wasulka…). Galerie se těmito výstavami snaží zdůraznit jejich význam a také vliv na následující generace. Proto je propojila s podstatně mladšími autory. V mnoha případech vznikly zajímavé dialogy jak v umělecké, tak v osobní rovině.

Galerie vytváří svůj program v jednoletých cyklech, každý rok má tedy jiný charakter a odlišné zadání. „Například v letech 2017 a 2018 jsme se vrátili k mladé a mladší střední generaci, ovšem s ohledem na určité konkrétní jevy. Soustředili jsme se na umělce, kteří absolvují doktorandské studium, a pak na ty, kteří navzdory nízkému věku vyučují, nebo dokonce vedou ateliéry na vysokých uměleckých školách,“ vysvětluje Severová. Od roku 2015 galerie spolupracuje s kurátorkou Terezou Jindrovou, která se od té doby podílí na dlouhodobé dramaturgii. Nebrání se však ani spolupráci s dalšími kurátory, v minulosti spolupracovala například s Terezou Stejskalovou, Pavlínou Míčovou, Jenem Kratochvilem, Radkem Ištokem a dalšími.

Čeští umělci v cizině a nový kontext

Galerie má jasnou vizi do budoucnosti. V příštím roce se chce zabývat aspekty české umělecké scény s určitým sociálním podtextem. Zaměří totiž svou pozornost na české umělce, kteří přesídlili do zahraničí a dále rozvíjejí svou tvorbu mimo český kontext nebo zčásti u nás a zčásti v cizině. V tomto projektu se chystá zabývat vztahy mezi „lokálností“ a „internacionalitou“, překračováním národního vymezení, možnostmi a podmínkami prosazení českých umělců v zahraničí.

Díla těchto lidí, kteří jsou již delší dobu usazení v cizině, tvoří tam a stávají se součástí jiné výtvarné scény, chce galerie konfrontovat s tvorbou umělců z jednotlivých zemí. Jejich výběr má být co nejširší, založený na rozdílnosti tvůrčích přístupů a užití výrazových prostředků. Galerie se chce soustředit hlavně na situaci ve městech, kam čeští umělci nejčastěji směřují, jako je Berlín, Londýn nebo Chicago.

V roce 2012 došlo v galerii Entrance k zásadní změně. Přestěhovala se do nově zrekonstruované oranžerie Břevnovského kláštera, jehož architektura a okolní prostředí jsou nejen působivé, ale také inspirující. Výhodou je skutečnost, že je umístěna v krásné klášterní zahradě. Výstavy tudíž navštěvují nejen příznivci kvalitního současného umění, ale i turisté, kteří přišli hlavně za impozantní barokní architekturou a půvabem parku. Galerie Entrance má přehlednou dokumentaci, ke každé výstavě je na internetu řada fotografií a mnohdy i video, na němž obvykle mluví o svém projektu sám umělec. Jde o čistě neziskovou iniciativu, která žije především z grantů. Její činnost podporuje hlavní město Praha, ministerstvo kultury, Nadace pro současné umění Praha ve spolupráci se ochranným svazem autorským Gestor a také městská část Praha 6.

Autor je historik umění.

Jiří Machalický
  • 1Diskuse