Extrém nás přitahuje, říká umělecký ředitel KVIFF. Jaké snímky doporučuje ve Varech zhlédnout?

Premium

Karel Och, umělecký ředitel Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. | foto: Karlovy Vary International Film Festival

Rozhovor   16:30
Málokdo viděl tolik filmů jako umělecký ředitel KVIFF Karel Och (51). Úkolem jeho týmu je, aby si na festivalu každý našel něco pro sebe. On sám se netají slabostí pro pomalejší, hutné artové snímky. Těm podle něj není nutné ani tolik „rozumět“ jako se na ně naladit. „Důležité je se uvolnit a dívat se na ně jako třeba na abstraktní malbu v galerii,“ nabízí návod, jak je objevovat. Zároveň v rozhovoru pro Lidovky.cz upozorňuje na ty nejzajímavější, které se letos objeví jak na festivalu, tak po něm na kviff.tv.

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Lidovky.cz: Které artové snímky z letošního soutěžního výběru patří k divácky nejatraktivnějším?
Z Hlavní soutěže bych doporučil film Ondřeje Provazníka Sbormistr, který si najde i širší publikum. Je civilní, soustředěný na obsah spíš než na efektní formu, a navíc se vrací ke kauze Bambini di Praga. To je téma, které u nás stále rezonuje. Na druhém konci spektra je dokument Raději zešílet v divočině Mira Rema. Formálně je mnohem odvážnější, možná i divoký, ale pořád počítá s divákem. Některé artové filmy totiž ztrácejí kontakt s publikem. Někdy se na ně díváte a najednou máte pocit, že mezi vámi a plátnem stojí zeď. Žádný kontakt. Žádná komunikace.

Lidovky.cz: Jak si umělecký film jako divák užít?
Myslím, že je důležité se uvolnit a dívat se na tyto filmy jako třeba na abstraktní malbu v galerii. Festival je pro to vhodnější místo než běžné kino, protože tam už přijíždíte s naladěním vidět něco „jiného“ a starosti necháváte doma. Velkou roli hraje i to, kde se film promítá. My chceme filmy trochu chránit – dát jim co nejbezpečnější prostor pro vnímání.

Umění nám umožňuje nahlédnout na těžké životní okamžiky z jiné perspektivy, která může být hlubší a duchovnější. 

To například znamená nepromítat extrémně provokativní nebo kontroverzní snímek ve velkém sále pro 1200 lidí, kde je vysoká pravděpodobnost, že se jistá část publika na film nemusí napojit. Takové filmy dáváme raději do menších kin se zhruba 300 místy. Zároveň se snažíme co nejpřesněji a srozumitelně divákům sdělit, jaký film je čeká. Jestli je to lehká komedie na odpočinek, nebo naopak kontroverzní titul, který jde proti proudu.

Lidovky.cz: Lidi především děsí spojení slov „dlouhý artový film“...

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

99
Předplatit
Flexibilní, bez závazků
Automatické obnovování

Roční

989
Předplatit
Nejlepší poměr cena/výkon
Ušetříte 17%

Dvouleté

1 889
Předplatit
Nejvýhodnější
Ušetříte 20%

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.