Když zvídavá Alenka z říše divů okouzlila v devatenáctém století čtenáře na celém světě, velkou zásluhu na popularitě knížky Lewise Carrolla měly i zajímavé (a místy až strašidelné) ilustrace Johna Tenniela.
Díky němu se do světlých holčiččiných vlasů připletla modrá čelenka – a tu jí z hlavy nesundali ani ilustrátoři dalších vydání (pomyslnou korunu jí nasadil film od Disneyho). Od té doby se jednoduchý doplněk nepřestával objevovat v dalších módních érách. Ve dvacátých letech byly čelenky samý štras a peří, v padesátkách je krášlila mašle a v šedesátkách dostaly podobu batikovaného šátku či stuhy.
Dnes je čelenka zpátky se vším všudy. Nedají na ni dopustit celebrity jako Bella Hadid, Jennifer Lawrence, Sydney Sweeney, Zendaya nebo Kaia Gerber, a dokonce vdechly život i plastovému oblouku želvovinové barvy, který v devadesátých letech proslavila Carolyn Bessette-Kennedy. Influencerky z TikToku vypátraly, že značka C. O. Bigelow ho pořád vyrábí, a vzaly obchod útokem.
Už od loňska jsou čelenky, ať už látkové, které nosívala v šedesátých letech třeba Brigitte Bardot, jednoduché plastové nebo robustnější a nabírané, případně zdobené kamínky, součástí módních přehlídek – výrazně na ně vsadil třeba Helmut Lang, Anna Sui, Sandy Liang či Miu Miu – i street stylu. Pomyslnou třešinkou na dortu jsou pak brýle a čelenka v jednom od značky Dior.
Jde ale jen o jednoho z trendy pomocníků, kteří vnášejí trochu zábavy do všedních účesů. Renesanci slaví i mašle v podobě prostých taftových stuh, gumiček, spon i sponek. Nízké culíky zkrášlují obří mašle à la osmdesátky s dlouhými konci, patky na čele se krotí několika drobnými mašličkovými sponkami.
Starý dobrý skřipec
A v neposlední řadě je tady starý dobrý skřipec. Nedbalý vysoký drdol, ze kterého v devadesátých letech rády vyčnívaly konce vlasů jako „palma“, s ním vyrobíte ve vteřině. Aktuálně se šílenství rozpoutalo kolem obyčejného plastového skřipce značky Emi Jay, který nosí třeba Sofia Richie, Hailey Bieber či Kendall Jenner.
Pokud často sjíždíte módní trendy na TikToku, asi vám neuniklo, že se tento „big effing clip“ nosí nejen ve vlasech: hlavně v newyorských ulicích bývá „zakousnutý“ i do popruhů kabelek. Emi Jay je teď přímo synonymem pro vlasový skřipec a k dostání je v nejrůznějších provedeních.
Značku Emi Jay založila před patnácti lety Julianne Goldmark. Coby středoškolačka nosila školní uniformu a to, že se nemůže odlišovat, ji otravovalo. „Bylo jen málo způsobů, jak vyjádřit svou osobnost, a jedním z nich byly vlasy. A toho jsem se chytla,“ říká. V ložnici si začala vyrábět čelenky a gumičky do vlasů, až se z projektu „udělej si sám“ stal milionový byznys.


















