Jen málokterý obraz si zaslouží nálepku skutečně průkopnického uměleckého díla a ještě menšímu množství děl se podaří získat podobné přízvisko hned v několika směrech. Jde o obraz Snídaně v trávě francouzského malíře Édouarda Maneta, který bývá označován za první vlaštovku modernistického malířství.
Dílo namalované v letech 1862–63 si pomyslnou síň slávy zasloužilo ze dvou důvodů. Stylem práce s barvou – zdůrazňujícím kontrasty namísto barevných přechodů – otevírá cestu pozdějšímu impresionismu a na druhou stranu se způsobem vyobrazení nahého ženského těla stává milníkem v dějinách zobrazování nahoty.
V roce 1863 se Manet ve svých jednatřiceti letech pokouší proniknout na pařížský Salón, oficiální přehlídku dobového umění. Účast na ní je alfou a omegou uměleckého úspěchu a ocenění. Obraz však není, stejně jako dalších zhruba 4000 děl, na výstavu přijat. Manet tedy ve stejném roce vstupuje na Salón zamítnutých, který vytváří příležitost pro všechny nepřijaté umělce.
Celý článek si přečtěte v magazínu Esprit z 2. 12.