Skutečné umění se pozná velmi snadno: je obdivované nejen v době svého vzniku, ale i desítky – ba stovky – let po něm. Paolo Venini (1895–1959) dosáhl takového stupně mistrovství ve sklářství. Užitý i umělecký design z jeho dílny ze 30. až 50. let minulého století je geniálně nadčasový a zároveň patří k drahocenným perlám benátské kultury.
Když se člověk podívá na jeho hravé sklenice, vázy nebo mísy, nechce se mu věřit, že některé vznikaly podle devadesát let starých návrhů. Muránské sklo je prostě pojem, a pokud chcete, můžete se teď jeho krásami do sytosti pokochat.
V Praze budou představena i díla dalších umělců, s nimiž Venini spolupracoval, například italského architekta, průmyslového designéra, designéra nábytku a spisovatele Gia Pontiho nebo George Kennetha Scotta aka Kena Scotta, italského designéra, zahradníka a performera. Výstava je o to unikátnější, že se na ní objeví i stovky předmětů zapůjčených od soukromých sběratelů
Paolo Venini, který je považovaný za zásadní osobnost světového uměleckého skla, se narodil v Miláně. Vystudoval práva, ale po první světové válce navázal na dlouhou rodinnou tradici ve sklářství – usadil se na ostrově Murano a dal si za cíl, že přetvoří klasické sklářské řemeslo v inovativní umění.
Byl natolik osvícený, že dokázal rozpoznat jak umělecké dobové trendy, tak to, co si zrovna žádá mezinárodní trh. Věřil ve spolupráci mezi sklářskými mistry, designéry a architekty ze všech koutů světa, a i díky tomu dokázal vkus spotřebitelů nejen předvídat, ale taky ho utvářet. Pracoval například s osobnostmi, jako byl architekt Tomaso Buzzi nebo Carlo Scarpa, s nímž vytvořil slavné vázy Murrine Romane.
Produkce Venini se ve třicátých letech proslavila velice rychle – na výstavách po celé Evropě i ve Spojených státech se stala doslova senzací a sláva značky trvá dodnes (na webových stránkách venini.com stojí za povšimnutí mimo jiné její skvostné roztodivné lustry).