Značka Patek Philippe je mistrem uměleckých řemesel, samozřejmě ruční gilošování, které využívá na hodinky z kolekce Rare Handcrafts nevyjímaje. Většinou zdobí střed proslavených modelů World Time s ukazatelem světového času ve všech 24 zónách zároveň. Nejde však jen o prosté gilošování, kdy je číselník po dokončení geometrického vzoru vyleštěn. Značka kombinuje gilošování se smaltováním: jedná se o techniku smaltu nazývanou flinqué. Na gilošovaný číselník je ručně nanášeno několik vrstev průhledného smaltu, aby číselník získal nebývalý lesk a hloubku. Samozřejmě technickou výzvou je nejen základní barva číselníku, která se při pozdějším zapékání může změnit, ale vrstvení barevných průhledných smaltů tak, aby gilošovaný dekor neztratil nic ze své krásy. Nádherným příkladem flinqué smaltu je loňský model 5178G Minute Repeater Rare Handcrafts s gilošovaným vzorem připomínajícím vodní víry, který je překryt několika vrstvami průhledného Grand Feu smaltu (zapéká se při teplotách kolem 800 °C) v barvě půlnoční modři.
|
Ještě před pár lety nenapadlo sběratele hodinek zabývat se detailněji číselníky, proč také, když pozornost k sobě strhávala hlavně technická virtuozita strojků. Jenže s velkým návratem uměleckých řemesel v posledních letech si své místo na slunci vysloužilo i gilošování – stará rytecká technika, díky níž číselníky – v závislosti na použitém typu frézy – zdobí nejrůznější propletené opakující se vzory: vlnky, pyramidky (vzor tapissérie na číselnících Royal Oak od Audemars Piguet, jež vytvořil Roland Tille, nebo vzor Clous de Paris známý z lunety hodinek Calatrava Patek Philippe), čtverečky, klásky obilí, nebo rovné linie. Některé z číselníků kombinují i více gilošovaných dekorů zároveň.
Ke gilošování je zapotřebí samozřejmě nejen zkušený rytec (odhaduje se, že v současné době jich je ve Švýcarsku méně než sto), ale i stroje. Mnohé jsou i sto let staré a dnes se dokonce prodávají za vysoké částky v aukcích, pokud jsou vůbec k dispozici. Velkou sbírku starých frézovacích strojů má skupina Swatch a krásnými gilošovanými číselníky vynikají hodinky její značky Breguet, pro niž v současné době pracuje na 20 rytců na 25 strojích. Ostatně Abraham-Louis Breguet začal tuto techniku používat v roce 1786 jako jeden z prvních: gilošované číselníky byly čitelnější a odolnější proti korozi. Dnes se na většinu číselníků sériově vyráběných hodinek používají CNC stroje – například značka Audemars Piguet jich má třicet, speciálně sestavených právě pro výrobu slavného dekoru tapissérie.
V současné době je nejvíce ceněné ruční gilošování. Do moderní hodinařiny je navrátil jeden z nejslavnějších hodinářů Angličan George Daniels (1926-2011), na jehož mistrovské kusy lze čas od času narazit v aukcích. Jedním z nejvyhlášenějších současných nezávislých mistrů gilošování je hodinář Kari Voutilainen a jeho manufaktura, čítající na třicet frézovacích strojů, Comblémine. Kari Voutilainen spolupracuje na číselnících i s jinými značkami. Příkladem může být limitovaná série 10 kusů Calibre 135-O od Zenith s motivem rybích šupinek. Manufaktura Comblémine stojí též za číselníkem modelu limitovaného 18 kusy Date Turquoise od glashütteské nezávislé značky Moritz Grossmann. Ručně gilošovanými číselníky vynikají i překrásné modely od další nezávislé značky, tentokrát švýcarské, Parmigiani Fleurier.