Monitor Jana Macháčka

zasílat e-mailem
14. května 2018 13:08 Lidovky.cz > Zprávy > Monitor Jana Macháčka

MACHÁČEK: Evropa, Amerika a íránská dohoda

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Americký prezident Donald Trump podepisuje rozhodnutí o odchodu USA z jaderné... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Americký prezident Donald Trump podepisuje rozhodnutí o odchodu USA z jaderné... | foto: Reuters

PRAHA Německý analytik a atlantista Ulrich Speck má na Facebooku několik zajímavých postřehů k vypovězení íránské dohody.

1. Hlavní důvod, proč vůbec vznikla dohoda s Íránem, je, že se obě strany bály vznikajícího konfliktu. Evropané měli obavy, že Izrael nebo USA udeří na Írán, aby zastavily jeho nukleární program. Obama naskočil do rozjetého vlaku a brzy převzal řízení, protože chtěl celkově zmenšit americkou aktivitu v oblasti. Vládnoucí elita v Íránu také cítila, že není připravena na vojenskou konfrontaci, a také si přála zrušit sankce.

2. Obě strany si kupovaly čas. Západ doufal, že za deset let se Írán změní v novou, modernější společnosí, která se vzdá své válečnické identity a nepřátelství k Západu. Íránské vládnoucí elity doufaly, že s tím, jak sankce jednou skončí, Západ už nikdy nedá dohromady tak silnou koalici (včetně Ruska a Číny). Írán také potřeboval peníze, aby mohl pokračovat ve svých imperialistických projektech.

3. Dohoda se nikdy netýkala velkého problému a tím je právě íránský imperialistický projekt. Jak jsme viděli v posledních letech, Írán investoval silně v Sýrii, bez íránských jednotek by Asad nikdy nepřežil. Dohoda s Íránem nikdy nesnížila regionální agresivitu Íránu. Je asi pravda, že zrušení sankcí umožnilo Íránu aktivněji prosazovat svou regionální dominanci.

4. Evropa se dívá na Írán optikou obchodních příležitostí a lidských práv, ale ignoruje strategický význam Íránu a právě jeho imperialistický projekt. Amerika mluví o íránské hrozbě, ale tím, jak se soustředila pouze na IS v Sýrii, uvolnila cestu pro vznik asadovsko-rusko-íránské koalice.

5. Ani Evropa, ani Amerika nemají žádnou regionální strategii. EU je o něco blíž Íránu a USA jsou o něco blíž Saúdské Arábii a Izraeli. Co se ale týče bojiště v Sýrii, nikdo neví, co má dělat, krom hledání minimálního a krátkodobého konsenzu a bojů s IS.

6. Dohoda s Íránem představovala dočasně užitečný mechanismus, který mířil na jednu dimenzi íránského imperiálního projektu. Ale jiné dimenze – především širší regionální strategie – scházely. Nepodařilo se Írán zkrotit, vyloučit konfrontaci s Izraelem a Saúdskou Arábií a ani nastolit v regionu rovnováhu.

7. Pokud Amerika nyní „zabíjí“ íránskou dohodu, nemůže s tím Evropa vůbec nic dělat, protože nemá v regionu žádnou váhu. Amerika je klíčový hráč ve věci Íránu, Izraele i Saúdské Arábie, Evropa nikoliv. Bojovat s větrnými mlýny není nikdy dobrý plán.

8. Evropa místo toho musí mířit k dosažení mocenské rovnováhy v regionu. Musí mít plán, jak se postavit tomu, že Írán vyplňuje mocenské vakuum, jak se vypořádat s tím, že americké zájmy v regionu již nejsou tak silné a že ani Izrael, ani Saúdská Arábie si nepřejí posilování Íránu.

Vzájemné osočování mezi Evropany a Američany nikomu v regionu nepomáhá. Západ a hlavně Evropa vypadají odsud ještě míň důležité, než jsou. Navíc se vysílá signál do Íránu, že je možné rozlomit transatlantickou alianci. Evropa se má spíš nadechnout a začít širší strategický dialog s USA o společné agendě v oblasti.

Čtenáře Monitoru JM zvu na mezinárodní konferenci Výzvy pro Evropu, která se koná v pondělí 21. května, i na přidruženou debatu o V4 a EU v neděli 20. května.

Debata Jana Macháčka

Autor je předsedou správní rady IPPS - Institu pro politiku a společnost.

  • 2Diskuse


Jan Macháček

Autor

Jan Macháčekjan.machacek@lidovky.czČlánky


Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.