Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Evropský Oscar byl šok, říká režisér filmu Alois Nebel

Kultura

  9:00
PRAHA - Po třech Českých lvech a mnoha dalších oceněních získal film Alois Nebel v sobotu na Maltě další úspěch. Ten dosud největší. Evropskou cenu pro nejlepší animovaný snímek, které se říká také evropský Oscar. Na otázky serveru Lidovky.cz odpovídal hned po příletu z festivalu režisér filmu Tomáš Luňák.

Režisér Tomáš Luňák se scenáristou Jaromírem Švejdíkem a spisovatelem Jaroslavem Rudišem v Benátkách foto: Reuters

Lidovky.cz: Do Česka jste dorazili poměrně pozdě, protáhly se oslavy na Maltě?
Ani moc ne, celý program totiž začínal trochu později a byl poměrně dlouhý. Oficiální část končila až kolem jedné hodiny, takže na slavení moc času nebylo. Večer byl velice příjemný, všichni nominovaní sdíleli jeden hotel, žádné orgie se ale nekonaly. Myslím si však, že pokud bychom na Maltu dorazili i s duem Švejdík, Rudiš, tak se to protáhne určitě déle. (Jaromír Švejdík a Jaroslav Rudiš jsou scénáristy filmu - pozn. red.)

Lidovky.cz: Čekali jste takový úspěch?
Nečekali. A zatím to ještě nemám úplně zpracované. Abych se přiznal, byl to pro nás svým způsobem šok. Chce to asi čas, abych si to naplno uvědomil. Je to taková klidná euforie, která možná ještě vybublá.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Jak hodnotíte vaši konkurenci, snímky Piráti! a Vrásky? Viděl jste je?
Ne, neviděl jsem je, ale dost jsem toho o nich četl. Viděl jsem trailery a podobně. Já osobně jsem si myslel, že to vyhrají Španělé (film Vrásky pozn. red.). Před čtrnácti dny jsem byl na festivalu v Gijónu ve Španělsku a tam se ten film hodně rozebíral. Všichni si mysleli, že to vyhraje i na Maltě. Ohledně jeho tématu a zpracování... U nás se dlouho vlastně nevědělo, jestli je to animovaný film, nebo není. Tím zařazením do kategorie animovaných filmů na Maltě se to vlastně vyřešilo.

Z filmu Alois Nebel

Lidovky.cz: Jak jste se dostali k námětu na Nebela?
To všechno vlastně začalo daleko dříve než sám Nebel. Já jsem jako svou první školní práci na FAMU dělal videoklip pro skupinu Priessnitz Jaromíra Švejdíka, tak začala celá naše spolupráce. Nebel přišel na svět tak, že Jaromír šel za Rudišem poté, co byl hotový komiks. Řekl mu, jestli by nechtěl zkusit filmovou adaptaci. Já jsem byl oslovený až v jejím průběhu a to mi navíc Jaromír pouze řekl, jestli bych se na to nechtěl podívat. Ale nakonec z toho vzniknul Alois Nebel.

Lidovky.cz: Jak se zrodil nápad udělat film rotoskopií? Přece jen je to dost neobvyklá metoda...

Vzhledem k tomu, že v té době Jaromír kreslil komiksy, tak jsme se o tom i párkrát bavili. Dokonce jsme měli naskicovaný animovaný videoklip pro skupinu Umakart. Vlastně jsme na začátku práce s Nebelem zvažovali, jestli ten film bude animovaný, protože tehdy se objevilo Sin City (film tria Tarantino, Miller a Rodriguez natočený stejnou metodou jako Alois Nebel - pozn. red.), nebo hraný a já jsem si vzpomněl na jeden film, který byl natočen rotoskopií. Ten jsem ukázal Jaromírovi a řekli jsme si, že by to mohla být dobrá cesta, že bychom to mohli zkusit.

Lidovky.cz: Byl Nebel kvůli rotoskopii nákladnější než běžné hrané filmy?

Vzhledem k tomu, že je to dobovka, tak by byl stejně nákladnější než klasický hraný film. A navíc díky tomu, že se prodlužovala postprodukce, tak na české poměry drahý byl. Ale na druhou stranu oproti filmům vzniklým stejnou metodou jinde v Evropské unii byl ještě levný.

Lidovky.cz: S Nebelem sklízíte úspěchy, neplánujete jeho pokračování?

My jsme si vždycky dělali srandu, že by bylo skvělé udělat z Nebela barevný bollywoodský muzikál, kde by lidé tančili na vlacích a zpívali na nádražích. Zatím nás v souvislosti s tímto nápadem ale bohužel nikdo neoslovil. My jsme tu původní komiksovou trilogii adaptovali dohromady, takže asi ani není prostor pro nějaké Nebelovo pokračování. Navíc už bychom asi všichni byli rádi, kdyby nás Nebel pustil, protože je vytrvalejší, než jsme čekali.

Autor: