Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Filmy nedokážou měnit systém, jen budit emoce

Česko

Prorok Jacquese Audiarda se stal filmem, o kterém se v Cannes mluvilo nejvíc - hned po skandálním Antikristovi.

Získal Velkou cenu.

* LN Čím vás scénář Proroka tak zaujal?

Možná je to jen banalitka, ale když jsem dokončil svůj předchozí film Tlukot mého srdce se zastavil, pařížská radnice mě požádala, abych ho promítl v hlavní pařížské věznici. Udělal jsem to - a šokovalo mě, v jakých podmínkách tam lidé žijí. Jako ve středověku. Asi i proto jsem chtěl v tomhle prostředí něco natočit.

* LN Vaše filmy často vycházejí z kriminálního žánru...

Žánr je způsob, jak s diváky komunikovat rychle a bezprostředně. Publikum se díky jeho konvencím může orientovat. Snáz se tak vypráví příběh.

* LN Máte v žánru kriminálek oblíbené filmy nebo seriály?

Na televizi se nedívám, nenechávám na ni koukat ani své děti. Můj nejoblíbenější film by asi nebyla kriminálka, ale Přelet nad kukaččím hnízdem, který se však také odehrává ve vězení svého druhu.

* LN Proč se nedíváte na televizi?

Už mě nezajímá. Nesnáším ji. Je plná propagandy, všechno glajchšaltuje, snižuje hodnotu čehokoliv. Dělá z diváků konzumenty. Je paradoxní, že Proroka částečně financovaly soukromé televizní stanice.

* LN Chcete svým filmem změnit vězeňský systém?

Vůbec ne. Filmy nemění systém. Můžou jen na velmi osobní rovině ovlivnit něčí život. Věřím v estetickou sílu filmu a v emoce, které vytváří. Ale kdyby se v souvislosti s Prorokem něco změnilo k lepšímu, třeba kdyby vězni začali dostávat lepší jídlo, tak tím líp.

* LN Prorok vyznívá v tom smyslu, že vězení mění nevinné lidi v mafiánské bossy.

To není vyznění, to je fakt. Chtěl jsem pomocí tohoto paradoxu ukázat, že kdyby se Malik neocitl ve vězení, zůstane naprostou nulou, bezdomovcem. Měl „štěstí“, že se do vězení dostal.

* LN Kriminálky jsou primárně americkým žánrem. Chtěl byste točit v Hollywoodu?

V žádném případě. Patřím do Evropy.

Autor: