Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Finančně gramotní tak snadno nenaletí

Česko

Jaké je naše povědomí o různých platebních nástrojích, cenových mechanismech a nakolik jsme schopni rozhodovat o alokaci svých finančních zdrojů? Podle posledního dostupného průzkumu na toto téma, který provedla společnost STEM/MARK v roce 2007, na tom nejsme právě nejlépe. Úroveň své finanční gramotnosti 35 % dotázaných ohodnotilo v pětibodové škále trojkou, 25 % si dalo čtyřku a celých 8%dotázaných svou úroveň finančních znalostí oznámkovalo pětkou - označilo se za finanční analfabety. A navíc pokud respondenti měli nějaké znalosti, většinou si je neodnesli ze školy.

Tento stav potvrzuje i zástupce ředitele Střední školy a Centra odborné přípravy v Sezimově Ústí Miloš Blecha: „Zjistili jsme, že naši žáci sice mají informace, ale jsou velmi povrchní a nedokážou je propojovat navzájem. Navíc ani nevědí, jak je prakticky využít.“ Vedení školy se tedy rozhodlo, že se bude této oblasti věnovat mnohem víc. „Jinak hrozí, že budou mít naši absolventi v praktickém životě problémy,“ myslí si Miloš Blecha.

Do jaké míry je finanční gramotnost nezbytná, vyšlo plně najevo v souvislosti s ekonomickou krizí. „V poslední době například banky zvyšují úrokové sazby lidem, kteří mají hypoteční úvěr a skončila jim fixace. Pokud domácnost nevede rodinný rozpočet, může se kvůli tomu dostat do dluhové pasti,“ říká Eva Rathouská Grmelová, která se finanční gramotností zabývá v Národním ústavu odborného vzdělávání. Finanční gramotnost je termín poměrně nový a v souvislosti s nutností systematického vzdělávání se o něm hovoří až v posledních letech. Nejaktuálnější událostí v tomto směru je usnesení vlády z 10. května letošního roku, jímž byla schválena Národní strategie finančního vzdělávání. Pozornost aktivitám v oblasti finančního vzdělávání má podle ní věnovat nejen ministerstvo financí, které se stará hlavně o ochranu spotřebitele na finančním trhu, ale rovněž ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo vnitra, Česká národní banka a logicky hlavně ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Jako samostatný předmět i v rámci jiných Téma finanční gramotnosti je už obsaženo v rámcových vzdělávacích programech středních škol, a na nich tedy je, aby je během krátké doby zařadily do výuky. Podobně by to mělo proběhnout také na základních školách, kterým hodně pomáhá Česká národní banka.

Finanční gramotnost je možné učit v rámci různých předmětů nebo ji školy mohou pojmout jako samostatný předmět. Žáci by se měli postupně dozvídat všechny základní informace ze světa peněz a různých finančních produktů a získat znalosti i dovednosti, jež jim pak dovolí možnosti finančního trhu využívat, ale nepodlehnout přitom na první pohled lákavým půjčkám, pseudoslevám ani klamavé reklamě.

Soukromá Střední škola diplomacie a veřejné správy v Mostě vyučuje finanční gramotnost jako samostatný předmět. „Jsme škola, která už vznikla s myšlenkou, že se bude hodně věnovat takovým tématům, jako je finanční gramotnost či multikulturní výchova. Považujeme to za prioritu,“ říká její ředitelka Vladimíra Ilievová. Finanční gramotnost tady mají všichni žáci 1. ročníků a díky nadstandardní vybavenosti jde o vskutku praktickou výuku. „Všichni mají notebooky, a když se učí o dluhopisech či akciích, nahlížejí přitom na finanční trhy ve Spojených státech i v České republice.“

Podle ředitelky Ilievové se taková výuka stoprocentně osvědčuje. Žáci problematiku zvládají, a ještě je jim líto, že už ji v dalších ročnících nebudou mít. „Chtěli bychom zkrátka, aby u nás každý žák věděl, že stačí jeden špatný úvěr - a může se dostat do finanční pasti,“ dodává ředitelka.

Učebnic je zatím málo, jejich obsah ale staví na realitě Základní školy už mají k dispozici učebnici finanční gramotnosti, která vznikla ve spolupráci s Českou národní bankou. Pro střední školy vydal Národní ústav odborného vzdělávání dvě příručky, které obsahují velké množství praktických příkladů. Odrážejí se v nich praktické zkušenosti učitelů obchodních akademií, kteří jsou také jejich autory. „Při zavádění finanční gramotnosti do všech škol bylo výhodné, že už jsme s tím měli zkušenosti. Využili jsme je při tvorbě příručky a myslíme si, že to ostatním školám pomůže,“ říká jeden z autorů Petr Klínský.

Nová příručka proto obsahuje praktické úlohy, které vycházejí z reality - jak výukové, tak i finanční. Část z nich si vytvořili sami učitelé a používali je při výuce, protože jim scházely jiné pomůcky. Ta opravdu nejpotřebnější témata pak dodali oslovení pracovníci finančních institucí, kteří přímo v praxi odpozorovali, co dělá jejich klientům největší potíže.

CO JE DOBRÉ VĚDĚT - UKÁZKY Z PŘÍRUČKY FINANČNÍ GRAMOTNOSTI

Osobní finance

Osobní rozpočet Patnáctiletý Jirka má kapesné od rodičů - 200 Kč na týden. Jednou měsíčně dostává od babičky 200 Kč. Peníze vydává na mobilní telefon -120 Kč měsíčně, na kino a obdobné kulturní akce 450 Kč měsíčně, občas si zajde na hamburger, což měsíčně představuje 130 Kč. Ostatní výdaje (doprava, škola atd.) mu platí rodiče. Příjmy: kapesné od rodičů 800 kapesné od babičky 200 Celkem 1000 Výdaje mobilní telefon 120 kino, kultura 450 hamburgery, kola 130 Celkem 700 Měsíčně mu tedy zbude 300 Kč. Obdobný rozpočet můžeme sestavit sami. Nicméně o osobním rozpočtu vždy platí, že: * Příjmy mohou být větší než výdaje - vzniká přebytek osobního rozpočtu. * Příjmy mohou být menší než výdaje - vzniká schodek, deficit osobního rozpočtu.

Rodinný rozpočet

Hypotéka Rodina Filipa Matušky chce investovat do rodinného domku. Rodina žije v bytě 3 + 1 na sídlišti Máj. Měsíční příjmy: čistá mzda Filipa Matušky 28 656 Kč, dále čistá mzda paní Matuškové 25 300 Kč a příjem matky paní Matuškové ve výši 10 600 Kč - starobní důchod.

Dcera Ivana a syn Ondřej studují na středních školách. Výdaje domácnosti představují měsíčně částku 46 200 Kč (v tom je zahrnuto pojištění bytu, automobilu a životní pojištění 7800 Kč měsíčně). Rodina má z minulých let finanční rezervu 550 000 Kč uloženou na termínovaném účtu u banky. Rodina se rozhodla investovat do rodinného domku. Předpokládá, že financování by se mohlo uskutečnit z finanční rezervy, prodejem bytu na sídlišti a zbytek potřebné částky by bylo možno získat hypotečním úvěrem. V realitní kanceláři si rodina vybrala rodinný domek za 4 500 000 Kč. Za byt na sídlišti nabízí realitní kancelář 950 000 Kč. Na základě těchto údajů: 1) zjistěte potřebnou výši hypotečního úvěru (a kolik procent tento úvěr činí z celkové ceny domku); 2) zjistěte, zda má rodina měsíčně přebytek příjmů, který by na splácení hypotečního úvěru mohla použít; 3) získejte tři nabídky hypotečních úvěrů u různých bank; s pomocí vhodných kalkulaček na webových stránkách těchto bank či jiných stránkách vypočtěte, kolik bude činit celková částka hypotéky k vrácení, pokud budeme předpokládat měsíční splátku kolem 18 000 Kč. Finanční produkty

Stavební spoření Vyberte, které tvrzení o stavebním spoření je pravdivé a které nepravdivé: a) naspořené prostředky lze použít na jakýkoliv účel b) úvěr ze stavebního spoření je

možné použít i na jiné účely než účely související s bydlením c) stavební spoření může mít současně založeno i více členů rodiny d) při zakládání spoření stanovujeme tzv. cílovou částku e) na jedno spoření je účelné ukládat max. 20 000 Kč ročně f) maximální státní podpora činí 150 Kč měsíčně g) prostředky musíme ukládat minimálně 6 let h) jakýkoliv úvěr ze stavebního spoření lze získat nejdříve

po 2 letech spoření Vyřešení: Rodinný rozpočet 1) vlastní zdroje pro nákup rodinného domku: finanční rezerva 550 000 Kč, tržba za byt 950 000 Kč, celkem 1 500 000 Kč. Potřebný úvěr: 4 500 000 - 1 500 000 = 3 000 000 Kč. Jde o částku ve výši 67 % z celkové ceny domku. 2) příjmy rodiny činí 64 556 Kč, výdaje 46 200 = přebytek 18 356 Kč. Tento přebytek lze využít na měsíční splátky hypotečního úvěru. 3) Výsledek záleží na aktuální

nabídce bank. Finanční produkty

a) pravdivé b) nepravdivé c) pravdivé d) pravdivé e) pravdivé f) nepravdivé g) pravdivé h) nepravdivé Oba díly příručky s mnoha příklady a radami, jak učit finanční gramotnost, najdete na www.nuov.cz

O autorovi| ZOJA TURKOVÁ, Autorka pracuje v Národním ústavu odborného vzdělávání

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!