Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Formule 1 se loučí se systémem KERS

Česko

PRAHA Měla to být revoluční novinka, která změní formuli 1 a přiláká do ochozů a k obrazovkám nové fanoušky. Místo toho se systém pro rekuperaci brzdné energie (KERS) a její pozdější použití pro krátkodobou akceleraci zřejmě stane jen jedním z exponátů v muzeu „slepých“ uliček F1.

Ve víkendovém závodu v Silverstonu nasadila KERS už jen stáj Ferrari. Ale i její šéf Stefano Domenicali přiznal, že nebylo moudré KERS zavést. „Je až příliš snadné to říct, ale bylo to chybné rozhodnutí. Musíme se z toho poučit. Jedna věc jsou nové technologie a fakt, že KERS je určitě budoucností silničních vozů. Ale my fungujeme v prostředí, které je naprosto odlišné,“ vysvětlil.

Vývoj stál přitom týmy desítky milionů eur. Šéf Renaultu Flavio Briatore dokonce tvrdil, že KERS představoval v rozpočtu jeho stáje největší položku. Podle Domenicaliho by mohlo být zas ferrari stejně rychlé jako vůz Red Bull Jensona Buttona, který v Silverstonu vyhrál, nebýt prostředků vynaložených na KERS.

Stáj BMW oznámila, že nový systém už nenasadí. Jako slibnější se jí jeví investice do vylepšení aerodynamiky monopostu. „Vyhodnocovali jsme různé cesty, zda pokračovat s KERS, nebo s aerodynamikou. Na poli aerodynamiky jsme udělali významný pokrok, který neumožňuje zástavbu KERS. Proto jsme se rozhodli, že tento rok už jej nepoužijeme,“ líčil ředitel stáje Mario Theissen.

Novinka, která měla formuli 1 přinést více předjížděcích manévrů, příliš neoslovila ani piloty. „Nejsem fanoušek KERS, ten systém byl zaveden ve špatné době. Je tu ekonomická krize, nikdo ani pořádně neví, jak to funguje. Týmy kvůli němu vyhazují neskutečné peníze. Budoucnost v něm nevidím a je možné, že příští rok skončí v muzeu,“ svěřil se Fernando Alonso.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!