Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Fotit okem, srdcem, rozumem

Česko

Otom, že černobílá fotografie víc odpovídá jejím představám, přesvědčuje Dagmar Hochová nejen na svých výstavách, ale nejnověji i v publikaci nakladatelství Torst. Jmenuje se Narodila jsem se za bouřky a s významnou českou fotografkou ji k vydání připravil editor Jaromír Slomek.

„Skutečnost je nedotknutelná a neexistuje ,udělejte to ještě jednou‘,“ zní jedna ze zásad fotografky Dagmar Hochové. Má ovšem i další. Na otázku, co by říkala studentům, nabízí hned dvojí „desatero“. V něm připomíná, že fotograf má být první na place, má mít dobré boty a silný ukazovák na spoušti, nemá si všímat ostatních fotografů a měl by předvídat, co se bude dít. Musí mít výdrž a dobré oko a nesmí z ruky pustit fotografie, které zesměšňují a urážejí trapností. „Pokleslá témata pro zvýšení odbytu novin nebo časopisu odmítat,“ nabádá Hochová a svým charakteristickým způsobem radí také: „Na všechno se vykašlat a fotit okem, srdcem, rozumem – po svém.“ Tajemstvím fotografie podle ní je předpoklad, že „musí přeskočit jiskra ve chvíli, kdy máte pořídit záběr“.

Dagmar Hochová (* 1926) byla studentka FAMU, když přišel komunistický převrat. „Únor 1948 jsem v ulicích nefotila. Byli jsme nějak zmrzlí, zděšení,“ vzpomíná a připomíná už tehdy nadšené „modrokošiláče“. „Svazáci jsou snad ještě horší než straníci. Dneska by se leckdo divil, co to bylo za komouše: Kachyňa, Kundera, Jasný... a jak otravovali život na škole ostatním.“

Přesto vystudovala a stala se vnímavou svědkyní časů dobrých i zlých. Její fotografie, jak knížka vtipných komentářů a výmluvných snímků dokládá, zaznamenaly úděl lidí tohoto státu – obyčejných i mimořádných, trafikantů i géniů, bezstarostných, bezmocných, vyděšených i ješitných. Zaznamenaly, jak si s nimi historie zahrává.

Autor: