Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Leica ukazuje tvorbu pětadevadesátiletých sester Jílovských

Kultura

  6:00
PRAHA - Společnou tvorbu a rozdílné poválečné osudy fotografek Staši Fleischmannové a Olgy Houskové, které patřily k avantgardě první poloviny 20. století, ukazuje nová výstava v galerii Leica. Jmenuje se Foto OKO podle předválečného ateliéru, který dvojčata společně v Praze založila. Loni obě ženy oslavily 95 let a Staše Fleischmannové vyšly memoáry pod titulem Vrstvami.

Staša Fleischmannová (vlevo) a Olga Housková (vpravo) patřily k fotografické avantgardě první poloviny 20. století. foto: ČTK

„Někdejší žačky Jaromíra Funkeho na Státní grafické škole v Praze patří k předním osobnostem české kultury jak vlastním pojetím fotografování, tak svědeckou hodnotou tvorby. Studium jim dalo solidní řemeslné základy, hlavně ovšem pomohlo zvednout stavidla osobní a osobité imaginaci,“ řekl kurátor výstavy Josef Moucha.

Kurátor výstavy Josef Moucha.

Dcery Staši a Rudolfa Jílovských založily na podzim roku 1938 moderní ateliér, který později výtvarník a spisovatel Adolf Hoffmeister pojmenoval Fotografie OKO. Rodina Jílovských patřila k intelektuální elitě a podílela se na kulturním a společenském dění. Do okruhu přátel a známých se řadili Franz Kafka, Milena Jesenská, Josef Šíma, Voskovec a Werich, Jaroslav Ježek, Jindřich Štyrský, Toyen, Vítězslav Nezval, Jaroslav Seifert, Vladimír Holan, Jaroslav Fragner, Vincenc Makovský, Karel Teige, S. K. Neumann, Ferdinand Peroutka, František Halas či Vladimír Clementis.

Rudolf Jílovský spoluzaložil kabaret Červená sedma, zpíval a byl nakladatelským manažerem, Staša Jílovská spolupracovala jako překladatelka s předními redakcemi. Byla spřízněná s Devětsilem i spolkem Mánes a udržovala kontakty s představiteli evropské avantgardy, s Louisem Aragonem, Iljou Erenburgem, Tristanem Tzarou, Philippem Soupaultem a Paulem Éluardem.

Z výstavy Staši Fleischmannové a Olgy Houskové. Obě sestry na dobové fotografii Rudolfa Jílovského

Sestry tíhly zvláště k prostředí Osvobozeného divadla a záhy se začaly věnovat vlastní tvůrčí práci. Jejich studio sídlilo v mansardě Topičova nakladatelského domu. Úspěchu dosáhlo v portrétním v dětském žánru.

„Dvojčata patří ke generaci těžce poznamenané totalitními režimy. Aniž se to dalo předvídat, z jejich zájmu vznikaly podobizny budoucích obětí nacistické zvůle: Mileny Jesenské, Josefa Taussiga, Julia Fučíka, Bedřicha Sterna,“ připomněl Moucha. V ateliéru sester pokračovala až do konce války ilegální činnost.

Julius Fučík v Moskvě objektivem Staši Fleischmannové.
Staša Fleischmannová (vlevo) a Olga Housková (vpravo) patřily k fotografické...

Ze závěru 40. let pochází snímek Vladimíra Clementise, zavražděného komunisty. Po deseti letech existence ateliéru, roku 1949, bylo soukromé podnikání zapovězeno. Výstava připomíná i rozdílné poválečné osudy obou autorek. Olga fotografovala inscenace Vinohradského divadla, Staša vytvářela v Paříži koláže z vlastních snímků.

Autor: