GM původně hodlala prodat divizi Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna International a ruské bance Sberbank, kteří plánovali zrušení zhruba deseti tisíc pracovních míst. Automobilka se ale nakonec rozhodla, že si divizi ponechá a provede její restrukturalizaci sama.
Rozhodnutí GM ponechat si Opel vyvolalo v Německu velké rozhořčení a přimělo německou vládu požadovat vrácení překlenovacího úvěru. Berlín byl připraven poskytnout konsorciu v čele s Magnou záruky za úvěry 4,5 miliardy eur. Nyní se však změnil v odpůrce státní podpory a tento týden varoval ostatní členské státy Evropské unie, aby Opelu nepomáhaly. Ministři hospodářství EU by měli o restrukturalizačním plánu a případné pomoci jednat 4. prosince v Bruselu.
***
GM v EU
Opel ve svých čtyřech německých závodech zaměstnává zhruba 25 tisíc lidí, automobily ale vyrábí i v dalších evropských zemích, například v Británii, Španělsku a Belgii. V Evropě tak poskytuje práci celkem 46 tisícům lidí.
V Česku působí zhruba 85 firem, které jsou dodavatelem německé automobilky. Podílí se mimo jiné na výrobě čelních skel či výfuků.