27. března 2018 21:49 Lidovky.cz > Relax > Design

Sluneční brýle a Voynichův rukopis. Grand designérkou roku je Nastassia Aleinikava

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Dvanáctý ročník cen Czech Grand Design zcela ovládla šperkařka Nastassia... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dvanáctý ročník cen Czech Grand Design zcela ovládla šperkařka Nastassia... | foto: ceny czech grand designČTK

Dvanáctý ročník cen Czech Grand Design zcela ovládla šperkařka Nastassia Aleinikava, která byla zvolena Grand Designérkou roku. Prestižní cenu převzali autoři v celkem deseti kategoriích včetně Síně slávy. S tvorbou nejúspěšnějších designérů se mohli návštěvníci seznámit v uplynulém týdnu na festivale Best of: ve SmetanaQ.

UMPRUM se představuje v Miláně s projektem EPHEMERAL_ETERNAL, který propojuje trvalé uměleckořemeslné hodnoty se soudobými trendy a kritikou konzumního životního stylu. Lenka Vacková poukazuje na konzumerismusa odvrácenou stranu módního průmyslu.
Šperk/Nastassia Aleinikava

Původem běloruská designérka šperku Nastassia Aleinikava, která dlouhodobě tvoří a žije v Praze, byla na prestižní ceny nominovaná za roky svého působení v Čechách již několikrát. Přes konstantně vysokou úroveň představovaných kolekcí Aleinikava nominaci proměnila ve vítězství až letos. 

Celkem bude trofej obsahovat asi desítku zvuků, z nichž jeden vznikne přímo během slavnostního večera – záznam neutichajícího potlesku po vyřčení jména absolutního vítěze.

Trofej pro Designérku šperku roku a také pro absolutního vítězku jí vynesla loni představená kolekce šperků Voynichův rukopis, kterou inspirovala tajemstvím opředená ilustrovaná kniha napsaná neznámým písmem v neznámém jazyce za dob Rudolfa II. Druhým mimořádným počinem, kterým na sebe talentovaná autorka upozornila, je extravagantní kolekce brýlí Collection#3 Utopia.

Výsledky Czech Grand Design 2017:

  • Absolutní vítěz, Grand designér roku – Cena Erste Premier: Nastassia Aleinikava
  • Designér roku – Cena Ministerstva kultury ČR: Jan Čapek / PET lahve pro minerální vodu (Fatra)
  • Módní designér roku: Lenka Vacková / recyklovaná kolekce (spolupráce: Klatex)
  • Designér šperku roku: Nastassia Aleinikava / kolekce Voynichův rukopis, kolekce brýlí Collection#3 - Utopie
  • Grafický designér roku: Tomáš Brousil, Matěj Chabera a Jakub Korouš / vizuální identita, logotyp a packaging pro značku Primeros
  • Fotograf roku: Václav Jirásek / fotografie pro 52. ročník MFF Karlovy Vary, fotografie pro kalendář B.K.S. Herectví, fotografie pro značku Metráž
  • Ilustrátor roku: Jan Šrámek / ilustrace pro knihu Zvláštní okolnosti (PageFive, FaVU VUT v Brně, PAF Olomouc), ilustrace pro výstavu Paneland, největší československý experiment
  • Objev roku: GEOMETR / kolekce autorského textilu Kontrasty a kontexty
  • Výrobce roku: Rückl / kolekce České nebe (Rony Plesl) a celkový relaunch značky
  • Do Síně slávy byl uveden: Václav Cigler

Trofej pro dvanáctý ročník Cen vytvořili Václav Mlynář a Jakub Pollág ze studia deForm, absolutní vítězové loňského ročníku. Je jí minimalistická kovová krabička s jediným tlačítkem, která ukrývá desítku zvukových stop, z nichž jedna vznikne přímo během slavnostního večera – záznam neutichajícího potlesku po vyřčení jména vítěze. 

„Chtěli jsme zachytit atmosféru a emoci předávání cen Czech Grand Design, které je vždy velmi speciální a neopakovatelné. Následující den se vítěz probudí a zase se vše pomalu vrací do normálu, maily, práce, kancelář. Tahle kovová krychle umožní vítězi vrátit se zpátky a vychutnat si ten okamžik znovu nebo ho postrčí tím správným směrem ve chvíli tvůrčí krize,“ vysvětlují autoři trofeje.

Letos se podruhé předávala cena pro nejlepšího ilustrátora, která do finále posunula mladé české autory. Nakonec kategorii opanoval Jan Šrámek a jeho ilustrace pro výstavu Paneland, největší československý experiment a také ilustrace pro povedenou knihu Zvláštní okolnosti.

Vizuální identita prezervatitvů

Cenu v kategorii Designér roku již podruhé proměnil Jan Čapek, který dlouhodobě zkoumá možnosti plastu jako výrobního materiálu. Po nafukovacích hračkách z roku 2013 mu letos vynesla cenu PET lahev pro minerální vodu Fatra vytvořená speciální technologií.

V kategorii grafický designér roku zvítězila trojice Tomáš Brousil, Matěj Chabera a Jakub Korouš, kteří stáli za novou vizuální identitou značky Primeros, pro kterou vytvořili také logotyp a packaging. Nejlepším fotografem roku je Václav Jirásek za fotografie pro MFF Karlovy Vary, kalendář B.K.S. Herectví a také značku Metráž. Jirásek si ocenění odnesl po řadě nominací i finálových umístění z přechozích let.

V říjnu bude Chaberovi a Koroušovi udělena prestižní mezinárodní cena Red Dot za krabičky pro kondomy Primeros. Jedná se tak o první český obal, který tuto nejstarší designérskou cenu získal.

Slavnostní večer, který již podruhé režírovala Jana Burkiewiczová, se letos nesl v duchu tématu Velká Šílená Láska. Diváky provedla večerem trojice moderátorů ve složení Zuzana Stavná, Jan Sklenář a Jindřich Panský, která na jevišti v roli předávajících hostů přivítala ministra kultury Ilju Šmída, moderátorku Světlanu Witowskou, umělce Krištofa Kinteru, herečku Elišku Křenkovou a další hosty. V průběhu večera nechyběla taneční i akrobatická vystoupení, celý večer živě doprovázela hudební skupina Vložte kočku.

Rozhovor s janem čapkem čtete zde

Cena pro Výrobce roku připadla znovuobnovené značce Rückl, která zazářila i loni na Designbloku. Trofej si odnesli nejen za mimořádnou kolekci České nebe kreativního ředitele značky Ronyho Plesla, ale také za celkový relaunch značky.

Rozhovor s Lenkou Vackovou si přečtete zde

Nejlepší módní designérkou byla zvolena Lenka Vacková, jejíž recyklovaná kolekce vzniklá ve spolupráci se značkou Klatex nejvíce zaujala akademii. Mladá autorka upozorňující na problematiku fast fashion vytvořila kolekci oděvů a koberců z odpadního textilu s klatovskou továrnou v rámci své diplomové práce.

Objevem roku se stala tvůrčí dvojice GEOMETR, která představila zdařilou kolekci vlastního textilu Kontrasty a kontexty. Do síně slávy byl uveden pedagog, sklář a umělec Václav Cigler, který zásadním způsobem ovlivnil české sklo. 

Lidovky.cz
  • 0Diskuse