Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Gripeny se spojily proti Redlandu. Maďaři ale jeden zničili při nehodě

Česko

  17:38
CHOTUSICE - Patnáct minut uteče, než na plochu čáslavského letiště dosednou všechny stíhačky burácející v mracích. Nad základnou mezitím operují bitevní vrtulníky. Češi, Maďaři a Švédové společně trénují, jak se malé armády ubrání velkému nepříteli.

Na 21. základně taktického letectva Čáslav probíhalo mezinárodní cvičení. foto:  František Vlček, MAFRA

Nevelká země za pojená do spojeneckých struktur sousedí s válečnou oblastí, která zase leží vedle rozlehlého „Redlandu“ s velkým vojskem posílajícím posily do nárazníkové oblasti. Když Jaroslav Míka, velitel probíhajícího cvičení Lion Effort 2015, ukazovátkem vysvětluje námět, je hned jasné, čím se autoři inspirovali. Stejně jako většina současných tréninkových operací v rámci Severoatlantické aliance reaguje na ukrajinskou krizi.

Na český gripen jen české ruce

„V pátek jsme měli kombinovanou vzdušnou operaci,“ přibližuje pilot Beno Ge. Stojí poblíž bitevní helikoptéry Mi-24, která před chvílí přistála. „Ve válečné zóně jsme měli provést útok na pozemní cíle a pak vyzvednout zraněné. Před útoky ze vzduchu nás chránily stíhačky gripen, zespoda zase podzvukové bitevníky L-159,“ vykresluje vrtulníkář Beno Ge.

Při jeho slovech začíná být jasné, proč je Lion Effort jedním z největších letošních leteckých aliančních cvičení. Určené primárně pro země provozující supersoniky Gripen, využívá daleko víc strojů. K jedenácti švédským, šesti českým a pěti maďarským letadlům Jas-39 se mimo jiné připojují i dvě stíhačky F-16 z Polska, čtyři německé letouny Eurofighter Typhoon či tanker amerického letectva. „Při cvičení si vyměňují zkušenosti nejen piloti, ale i ostatní personál. Připravujeme se na případné společné operace a trénujeme i tankování za letu,“ vypočítává Míka.

České gripeny zamíří nad Island. Hlídat nebe budou místo Kanaďanů

Osm lidí, ovšem bez stíhaček, do Čáslavi vyslalo i Thajské království. Proto se vzdušných akcí zúčastňují jen na zadních sedadlech dvojmístných gripenů.

A napilno nemají jen piloti. Usilovně se pracuje i v hangárech. Zatímco pod zamračeným nebem, jímž opatrně prosvítá slunce, prolétávají stíhačky po dvojicích, pod střechou se pracuje na rozebraných křídlech. „Každá země si sem přivezla své techniky, ale protože jsme všichni ,gripen family‘, nemuseli si s sebou brát tolik náhradních dílů. Můžou použít naše,“ reaguje šéf techniků Jan Ďucha. Prý však neexistuje, že by se čáslavští technici vrhli do opravy maďarského gripenu. „Každá země si pracuje na svém, je to i věc profesní cti,“ dodává Ďucha s mírným úsměvem.

V hangáru má sice veškerou důležitou techniku, jeden stroj tady opravit nedokážou. Dvojmístný maďarský supersonik, jenž v úterý skončil ve vysokém poli za přistávací dráhou. S ulomenou kabinou už opravit pravděpodobně nepůjde.

„Slyšeli jsme sirénu, vůbec jsme nejdřív nevěděli, co se děje,“ vybavuje si vrtulníkář Beno Ge chvíli, kdy k nehodě došlo. Oba piloti se zavčas katapultovali a zdraví se pak s padáky snesli na letiště. Cvičení Lion Effort muselo být přerušeno, i přesto všichni stíhači od 11. května nalétali více než tři sta hodin při leteckých soubojích či útocích na pozemní cíle.

NATO povolává Čáslav

A tenhle náročný trénink přišel včas. Jak ve čtvrtek prozradil Petr Hromek, velitel čáslavské základny, Severoatlantická aliance požádala Prahu, aby nad rámec schválených misí vyslala své nadzvukové letectvo během letošních letních prázdnin na Island. Podle Hromka chce prý Aliance využít čerstvou zkušenost českých stíhačů – ostrov bez vlastní armády střežili už loni na podzim.

Gripenů se na cvičení objevilo 23.
Na 21. základně taktického letectva Čáslav probíhalo mezinárodní cvičení.

O misi bude ještě rozhodovat vláda a na vědomí ji pak musí vzít i zákonodárci.

I když v pátek Lion Effort fakticky končí, velká část strojů v Čáslavi zůstává. Mají posloužit jako jedno z lákadel sobotního dne otevřených dveří.