PRAHA Restauracím s rychlým občerstvením se v České republice daří i v dobách krize. Lidé sice dávají přednost levnějším variantám v nabídce, ale na tento typ stravování rozhodně nezanevřeli.
„Je vidět, že lidé jdou po speciálních nabídkách a slevách,“ řekl LN Martin Jonáš, zástupce řetězce Subway. Ten v České republice působí od roku 2004 a specializuje se zejména na prodej dlouhých sendvičů, které si mohou klienti sami dotvořit individuálním výběrem zeleniny. „Pociťujeme zvýšený zájem lidí o takzvané sendviče dne,“ konstatoval Jonáš. Každý den Subway nabízí jeden sendvič ze standardní nabídky za sníženou cenu. To, že se Subwayi daří i v dobách krize, dokazují i jeho plány na expanzi. Současných deset poboček chce v letošním roce rozšířit o další čtyři.
Podobnou expanzi chystá v Česku i největší provozovatel rychlého občerstvení firma McDonald’s. Ta by v letošním roce chtěla otevřít až pět nových restaurací a zároveň pokračuje v renovacích těch stávajících. „V roce 2008 jsme investovali přes 240 milionů korun do moderního designu našich restaurací a otevření provozoven v nových atraktivních lokalitách,“ upozornil Radek Janalík, generální ředitel tuzemského McDonald’s. Ten v Česku působí od roku 1992 a v současnosti provozuje 78 restaurací po celé republice.
Podle včera zveřejněných výsledků se McDonald’s zvýšily tržby téměř o 18 procent na necelých 3,8 miliardy korun. Celkem se v loňském roce u McDonald’s najedlo téměř 60 milionů zákazníků, kteří snědli zhruba 25 milionů kusů cheesburgerů a pět milionů BigMaců. K tomu si dali 17 milionů porcí hranolků a jako dezert snědli téměř 1,5 milionu litrů zmrzliny.
Společnost očekává růst i v letošním roce, a to i díky zavedení kavárenských koutků McCafé. Tam bude místo plastových kelímků na kávu nalévat do porcelánových šálků. Nabídku různých druhů kávy pak doplní rozšířeným sortimentem sladkostí a zákusků.
Tím McDonald’s pronikne do další oblasti, v níž bude konkurovat svému rivalovi společnosti AmRest. Ta je v rychlém občerstvení dvojkou na tuzemském trhu a na český trh vstoupila v roce 1994 rychlým občerstvením KFC. Těchto restaurací nyní v České republice provozuje více než 50.
Na počátku loňského roku k těmto pobočkám přidala síť kaváren Starbucks, kterých v současnosti provozuje osm. Loni na podzim v Česku také představila první pobočku Burger King, ke které by již za pár dní měla přibýt další.
Největší konkurenční boj však v poslední době panuje na trhu mezi kavárenskými řetězci. Již zhruba čtyři roky nabízí v tuzemsku své služby středoevropská kavárenská síť Coffee Heaven. Rozrůstá se i síť Emporio Cafe a loni v listopadu vstoupil na tuzemský trh mezinárodní řetězec Costa Coffee. Do Česka má podle posledních informací namířeno také australský řetězec Gloria Jean’s Coffees, světová dvojka v oboru.
Graf
Rychlé občerstvení
zažívá rozkvět
Tržby skupiny AmRest v milionech korun
(v Česku provozuje řetězce
KFC, Burger King a Starbucks))
1041
2004
1051
2005
1236
2006
1430
2007
1479
2008
Tržby společnosti Mc Donald's
v milionech korun
121
1992
255
1993
419
1994
482
1995
899
1996
1202
1997
1356
1998
1485
1999
1617
2000
1770
2001
1961
2002
2073
2003
2141
2004
2282
2005
2576
2006
3205
2007
3777
2008