Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Hamburgery chutnají i v krizi

Česko

Navzdory celosvětově propadající se ekonomice chystají řetězce rychlého občerstvení v Česku expanzi

PRAHA Restauracím s rychlým občerstvením se v České republice daří i v dobách krize. Lidé sice dávají přednost levnějším variantám v nabídce, ale na tento typ stravování rozhodně nezanevřeli.

„Je vidět, že lidé jdou po speciálních nabídkách a slevách,“ řekl LN Martin Jonáš, zástupce řetězce Subway. Ten v České republice působí od roku 2004 a specializuje se zejména na prodej dlouhých sendvičů, které si mohou klienti sami dotvořit individuálním výběrem zeleniny. „Pociťujeme zvýšený zájem lidí o takzvané sendviče dne,“ konstatoval Jonáš. Každý den Subway nabízí jeden sendvič ze standardní nabídky za sníženou cenu. To, že se Subwayi daří i v dobách krize, dokazují i jeho plány na expanzi. Současných deset poboček chce v letošním roce rozšířit o další čtyři.

Podobnou expanzi chystá v Česku i největší provozovatel rychlého občerstvení firma McDonald’s. Ta by v letošním roce chtěla otevřít až pět nových restaurací a zároveň pokračuje v renovacích těch stávajících. „V roce 2008 jsme investovali přes 240 milionů korun do moderního designu našich restaurací a otevření provozoven v nových atraktivních lokalitách,“ upozornil Radek Janalík, generální ředitel tuzemského McDonald’s. Ten v Česku působí od roku 1992 a v současnosti provozuje 78 restaurací po celé republice.

Podle včera zveřejněných výsledků se McDonald’s zvýšily tržby téměř o 18 procent na necelých 3,8 miliardy korun. Celkem se v loňském roce u McDonald’s najedlo téměř 60 milionů zákazníků, kteří snědli zhruba 25 milionů kusů cheesburgerů a pět milionů BigMaců. K tomu si dali 17 milionů porcí hranolků a jako dezert snědli téměř 1,5 milionu litrů zmrzliny.

Společnost očekává růst i v letošním roce, a to i díky zavedení kavárenských koutků McCafé. Tam bude místo plastových kelímků na kávu nalévat do porcelánových šálků. Nabídku různých druhů kávy pak doplní rozšířeným sortimentem sladkostí a zákusků.

Tím McDonald’s pronikne do další oblasti, v níž bude konkurovat svému rivalovi společnosti AmRest. Ta je v rychlém občerstvení dvojkou na tuzemském trhu a na český trh vstoupila v roce 1994 rychlým občerstvením KFC. Těchto restaurací nyní v České republice provozuje více než 50.

Na počátku loňského roku k těmto pobočkám přidala síť kaváren Starbucks, kterých v současnosti provozuje osm. Loni na podzim v Česku také představila první pobočku Burger King, ke které by již za pár dní měla přibýt další.

Největší konkurenční boj však v poslední době panuje na trhu mezi kavárenskými řetězci. Již zhruba čtyři roky nabízí v tuzemsku své služby středoevropská kavárenská síť Coffee Heaven. Rozrůstá se i síť Emporio Cafe a loni v listopadu vstoupil na tuzemský trh mezinárodní řetězec Costa Coffee. Do Česka má podle posledních informací namířeno také australský řetězec Gloria Jean’s Coffees, světová dvojka v oboru.

Graf

Rychlé občerstvení

zažívá rozkvět

Tržby skupiny AmRest v milionech korun

(v Česku provozuje řetězce

KFC, Burger King a Starbucks))

1041

2004

1051

2005

1236

2006

1430

2007

1479

2008

Tržby společnosti Mc Donald's

v milionech korun

121

1992

255

1993

419

1994

482

1995

899

1996

1202

1997

1356

1998

1485

1999

1617

2000

1770

2001

1961

2002

2073

2003

2141

2004

2282

2005

2576

2006

3205

2007

3777

2008

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.