BERLÍN Protesty milionářů vyvolalo uvedení provokativní verze známé divadelní hry Marat/Sade na prknech hamburského divadla Hamburger Schauspielhaus. Na závěr sociálně kritického a politického dramatu má sbor složený z hamburských nezaměstnaných uvádět jména 28 místních boháčů. Nakonec byla tato pasáž upravena, neboť hamburští milionáři divadlu hrozí žalobou.
Hru německo-švédského spisovatele Petera Weisse upravil pro přední hamburskou scénu kontroverzní divadelní režisér Volker Lösch. Už před páteční premiérou varovali čtyři z dotčených milionářů, že použijí právní prostředky, pokud budou jejich jména ve hře uváděna, oznámila scéna tento týden. Na premiéře tak bylo místo jmen nejbohatších obyvatel Hamburku citováno z úřední stížnosti.
Zrušte peníze!
Jména, s jejichž čtením inscenace počítá, jsou vesměs přejata ze seznamu tří set nejbohatších Němců, který pravidelně zveřejňuje časopis Manager Magazin. Jsou mezi nimi i hamburští velkopodnikatelé jako Günther Fielmann, jehož rodinná firma má jméno ve světě optiky, nebo Werner Otto, zakladatel slavného zásilkového obchodu nesoucího jeho jméno.
Lösch chtěl využít dramatu o francouzské revoluci k upozornění na rostoucí propast mezi chudými a bohatými.
Na závěr hry sbor nezaměstnaných volá „Bomby do sexshopů!“, „Hamburk by měl hořet!“ a „Zrušte peníze!“. Premiérové publikum prý bylo nadšené.
Hra Marat/Sade, která měla premiéru v roce 1964 v Západním Berlíně, hned vyvolala světovou pozornost. V následujícím roce ji uvedl legendární režisér Peter Brook v New Yorku. Drama analyzuje moc ve společnosti prostřednictvím dvou krajně vyhraněných a odlišných osobností, brutálního hrdiny francouzské revoluce Jeana-Paula Marata a markýze de Sade.
Peter Weiss (1916-1982) byl německý spisovatel a malíř částečně židovského původu. Po studiu na pražské Akademii výtvarného umění a po zabrání Sudet v roce 1938 emigroval do Švédska.