Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Havel ve filmovém Odcházení s potěšením plave proti proudu

Kultura

  8:00
PRAHA - Filmové Odcházení stejně jako to divadelní je průhledem do Havlova světa, do jeho filozofie, humoru, sarkasmu a snad i způsobu obrany před tím, co se kolem něj děje. A zároveň si s tímto svým světem hraje, jak to má rád. Podle svého a s nadhledem, který všechno otočí naruby a znejistí.

Natáčení filmu Odcházení: Václav Havel. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

To jsou první dojmy po zhlédnutí režisérského debutu Václava Havla, který má premiéru 24. března.

Je úplně jedno, že filmu ponechal divadelní stylizaci, ona tu má svůj význam a hlavně je nositelem stylu a výpovědi. Asi to každému nebude vyhovovat, ale Havlovy hry nejsou akčními příběhy nabitými dramatickými zvraty. Pomalost, grotesknost i melancholie, typické opakování, absurdní hra s komickými detaily, všechny ty obřady, na něž dbá hlavní postava i jeho "dlouholetá přítelkyně" Irena, tu dostávají zase jiné významy než na jevišti. Od premiéry Odcházení v režii Davida Radoka uběhly již tři roky a myslím, že Havel pečlivě, pokud mohl, navštěvoval i další nastudování.

Čtěte také

Ten, kdo si myslel, že možná mimoděk něco z těchto režií přebere, se hodně přepočítal. Havel je vždycky originál a s potěšením plave proti proudu. Vlastně i v tom, že divadelní hru klidně udělá jako divadelní hru ve filmu. Natáčení filmu Odcházení: Václav Havel.

A pak Havel režisér nezapře Havla autora, a to nejenom v tom, že trvá na tom, co napsal, a škrty a-změny názvů nepovoluje ani sobě. Víc než v interpretacích druhých je tu totiž přítomné jakési vědomí kontinuity havlovského světa – nepřipomíná snad ta podivná vila se zahradou, bazénem a altánkem Zahradní slavnost po čtyřiceti letech? A Rieger Josefa Abrháma kromě jiného hledá své ego v nové situaci stejně jako všichni předchozí Havlovi hrdinové, kterým autor s ďábelskou radostí připravuje nástrahy.

Havel sice zrušil své vlastní zcizující vstupy, jimiž ironicky komentuje dění a postavy, ale nakonec má pro diváky v tomto směru nečekané překvapení. Závěr pak v těchto intencích pokračuje a dost se liší od dosavadních divadelních inscenací. Naznačuje, že vše, co jsme viděli, je možná úplně jinak, že to, co se slibuje, stejně neplatí a že to, o čem se hrálo, ať už to byla megalomanie, sebevzhlíživost, fňukání, předstírání, intriky, podvody, hloupost, vypočítavost, ale i věrnost, láska, odpovědnost, možná vůbec nebylo skutečné. A to může být zpráva dobrá i špatná. Je to všechno takový vaudeville, život i politika. Celá ta menažerie bývalého kancléře Riegera se pak vykýbluje se všemi ranci a kufry a nacpe se do dostavníku jak ve starém westernu, Rieger se svítícím nápisem na kšiltovce z jeho oken vykukuje nepřítomně a připomíná šaška, zatímco Irena s přítelkyní Monikou škobrtají pryč na podpatcích podél dlouhé zdi. Tragikomičtí hrdinové...

Natáčení filmu Odcházení: Josef Abrhám.

Havlovi také určitě vyšla sázka na herce, které si vybral, a jak vidno, vzájemné srozumění není úplně zanedbatelná devíza. Oba představitelé hlavních rolí na sebe výborně slyší a to filmu dává další rozměr. Josef Abrhám hraje Riegera ve zvláštní kombinaci noblesy a samolibosti, která má občas zábavně operetní podobu, a zároveň vnímáme i  jeho nenápadný vlastní komentář nad postavou. Dagmar Havlová je jako Irena okouzlující ve svých malichernostech, v nesnesitelné péči. Dokáže ale vedle této směšné polohy figuru doslovit lidsky.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!