Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Hitler v Hollywoodu jde do českých kin

Kultura

  17:00
PRAHA - To vtipnější z hlavní soutěže loňského ročníku filmového festivalu v Karlových Varech přichází do kinodistribuce.

Hitler v Hollywoodu foto: Reprofoto

Hned dva snímky z loňské hlavní soutěže karlovarské filmové přehlídky dnes nastupují do běžné distribuce. Oba do kin posílá novopečená distribuční společnost Film Europe, za jejíž volbou stojí zralý úsudek: oba filmy, historický kvazidokument Hitler v Hollywoodu i balkánská fraška Zůstane to mezi námi odlehčuje od "povinné" festivalové závažnosti a nudy nadsázka a humor, a proto mají šanci zaujmout i běžné publikum. To bude k plnému docenění prvního jmenovaného snímku potřebovat alespoň základní znalost dějin kinematografie, jakkoliv k pochopení toho filmu nezbytná není.

Hitler v Hollywoodu je zvláštní žánrový hybrid, který do dokumentárních postupů míchá prvky detektivky, thrilleru, persifláže a ironické nadsázky. Začíná vpravdě hollywoodsky: mamutím výbuchem na kterémsi středomořském ostrově, který navnadí diváckou představivost – aby ji poté ještě natáhl vsuvkou otitulkovanou "o tři týdny před tím".

Hitler v Hollywoodu

Hlavními hrdinkami filmu Hitler v Hollywoodu jsou herečky Maria de Medeirosová a Micheline Presleová, jež tu představují samy sebe (a uvedení snímku v Karlových Varech se osobně zúčastnily). Maria de Medeirosová ve snímku natáčí medailon své kolegyně a žijící legendy – ale od pouhého portrétu Micheline Presleové se příběh brzo odrazí k pátrání po nadnárodních konspiracích a Hitlerových velikášských plánech na narušení americké hegemonie na poli stříbrného plátna.

Láska k filmu hory přenáší

Hitler v Hollywoodu je film vědoucně hravý. Za jeho za vlasy záměrně přitaženou paranoiou stojí vášnivá obhajoba autorské kinematografie, výsměch velkým filmovým studiím a nabourávání žánrových pravidel. Milá je i výtvarná stylizace, v jejímž rámci na šedivém pozadí vyvstávají barevně zvýrazněné postavy či předměty.

Pod touto koncepcí je podepsaný režisér Frédéric Sojcher, u něhož v této souvislosti nepřekvapí, že je i filmovým teoretikem. Od šedi suchopárného analyzování se ve svém filmu dokázal odrazit k legráckám vzdělaným i dětsky přímočarým. Ve svém filmu sází jednu historickou či uměnovědnou narážku za druhou, za zmíněnou konspiraci dosazuje v duchu hladového čtenáře brakové literatury asi tak půltucet tajných služeb a do závěrečných titulků protlačil výpovědi prestižních režisérů – například Wima Wenderse, Emira Kusturici či Andreje Končalovského.

Zůstane to mezi námi

Výrazný komediální talent (včetně milých zcizovacích efektů) ve filmu předvádí de Medeirosová, zatímco Micheline Presleová dostává své pověsti všestranné herecké legendy, která stála před kamerou slavným tvůrcům, jako byli Claude Autant-Lara, Claude Chabrol nebo Julien Duvivier.

Hitler v Hollywoodu loni v Karlových Varech narušil nepsané pravidlo, že filmy v hlavní soutěži musejí být vážné, okázale "umělecké" a prostoupené utrpením. V téhle vítané sabotáži Sojcherově snímku sekundovala jihoslovanská koprodukce chorvatského režiséra a absolventa FAMU Rajka Grliće Zůstane to mezi námi.

Živočišný Balkán

Vztahovou tragikomedii odstartují tikající hodiny: stárnoucí, ale stále atraktivní Nikola se dozví, že umírá, což mu nicméně nebrání v tom, aby si i nadále užíval života plnými doušky. Jeho bratr nad jeho avantýrami přivírá oči, protože má sám tak trochu máslo na hlavě.

Zůstane to mezi námi svým průběhem a strukturou příbuzenskomanželského propletence možná není nejoriginálnější, ale na tom nesejde: základní kvalitou Grlićova snímku je nakažlivé bonvivánství, které kolem sebe šíří. V tomhle filmu se miluje, pije, zahýbá a usmiřuje tak intenzivně a impulzivně, že by to vydalo na několik filmů. Je tedy jen dobře, že ze zahraničních karlovarských soutěžních snímků do distribuce doputovaly právě tyhle, jež učí milovat život i film.