Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Hledání nové cesty na Špilberk

Česko

Atrakce pro turisty – Dostanou se na hrad lanovkou, studnou nebo jezdicími schody?

BRNO Evropské dotace, které mají pomoci obnovit hrad Špilberk, znovu otevřely zásadní otázku. Jak na hrad dopravit turisty, kterým se do kopce šlapat nechce. A představitelé radnice znovu uvažují o tom, že z centra k hradu postaví lanovku.

Primátor Roman Onderka LN potvrdil, že vzniká konkrétní projekt. Připravuje ho občanské sdružení Více pro Brno, jehož čestným předsedou je senátor a Onderkův předchůdce Richard Svoboda. „Studii zpracovává architekt Zdeněk Müller, dokončená by měla být v průběhu února. Poté se budu snažit získat pro realizaci projektu podporu napříč politickým spektrem,“ řekl Svoboda.

„Neznám ještě podrobnosti, ale mělo by se jednat o lanovou dráhu, která by vedla z prostoru od soudní budovy v Husově ulici. Důležité ale je, aby nebylo nutné zasahovat nějakým drastickým způsobem do zeleně parku,“ uvedl Onderka. Vagonek by měl pojmout okolo třiceti až padesáti osob. „Tedy jeden autobus návštěvníků,“ tvrdí primátor. Pozemní lanovka je jen jednou z možností Pozemní lanovka podobná té, která funguje u hradu v Budapešti nebo na pražském Petříně, by stála řádově desítky milionů korun. A záleželo by na rozhodnutí radních, zda by z ní učinili součást systému městské hromadné dopravy, nebo by si za ni lidé museli platit zvlášť.

Lanovka by nesměla narušit hradby Špilberku. Její výchozí stanice připadá v úvahu nejen v Husově ulici, ale mohla by vzniknout třeba i u tělocvičny v ohybu Údolní ulice nebo u Obilního trhu. „Nový územní plán má vymezit další přístupové cesty na Špilberk právě od Obilního trhu. Ale zřejmě neurčí, jak přesně usnadnit dopravu nahoru,“ podotýká vedoucí magistrátního odboru územního plánování a rozvoje Dana Wendscheová. Podle ní připadají v úvahu například pohyblivé schody i jiná řešení. „To je otázka dalšího jednání,“ řekla.

Pokud nepadne dohoda, nakonec může turisty k bráně hradu vozit jako dosud silniční vláček, který letos radnice kupuje do majetku města. „Vybudování lanovky nemá stanoven ani žádný časový horizont, nestavěl jsem to jako prioritu. Spíš bych podle projektu měl nechat prozkoumat, zda je to vůbec možné udělat. Na druhé straně je to záležitost, která mne zajímá a která by mohla pomoci oživit turistický ruch ve městě,“ míní Onderka.

Tramvajová štola by mohla končit ve výtahu Další možnost je ještě lákavější a turisticky zajímavější. Využít podzemní chodbu, která vznikla v 70. letech pod Špilberkem při průzkumu trasy zamýšleného tramvajového tunelu. Chodba začíná u proluky v Pekařské ulici poblíž Mendlova náměstí a je dlouhá asi půl kilometru. „Má čtvercový průřez asi tři krát tři metry a co je zajímavé, v hloubce vede asi osmdesát metrů od hradní studny,“ připomíná znalec podzemí Aleš Svoboda. Na druhý konec kopce štola nedorazila a sám tunel už také není prioritou.

Při čištění historické hradní studny v roce 1991 navrhoval jeden z jeho garantů Štěpán Drobilík štolu využít. „Mohla by se propojit se studnou a tou by mohl vést prosklený výtah nahoru,“ připomněl včera LN. Podle něj tehdy nápad předložil radnici, ale zapadl. „Pořád trvám na tom, že by to byla výjimečná atrakce, lidé by viděli studnu i s jejími bočními chodbami,“ dodává. A podle něj by bylo jedno, jestli by lidé chodbou chodili pěšky, nebo by je vozil minivláček. Nebo v budoucnu jezdil ze zastávky tramvaje, pokud by tudy opravdu vedla.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: