Jak se dnes může povést hudebnímu labelu ve zdraví a bohatství oslavit padesáté narozeniny? Chris Blackwell to říká bez vytáček: „Prostě máme U2 a Boba Marleyho.“ Blackwell založil „Ostrov“ na Jamajce v roce 1959 s kapitálem tisíc liber. Stabilní prodej globálních hvězd mu dovoluje vydávat mnohé další.
Na trojalbu jsou tedy hity Amy Winehouse, Keane, Roxy Music, Pulp a Grace Jonesové, ale taky výteční o něco méně známí Sparks či Kid Creole & The Coconuts. Island letos slaví i dalšími trojalby (reggae, folkrock), dokumentem BBC a skvostnou tlustou knihou: viz web Island50. com.
Berlínskému vydavateli Thomasi Morrovi se letos podařil objev tak příjemný a nenuceně laskavý, až popírá představy o německém chladu.
„Ty písně jsou příliš báječné, než aby je měli znát jen fajnšmekři,“ pravil Morr, zmámený scénou – z Nového Zélandu! Bigbít tam vtrhl až v 80. letech a vedl k vlně garážového romantismu: punkový přístup „sami a lacino“ se snoubil s emocemi a hity jako Brno.
Jejich evropští obdivovatelé (Lali Puna, Tarwater...) je teď nahráli po svém. Naštěstí zůstala původní atmosféra: rané Rádio 1, nedělní ráno, velvetovské Sunday Morning... „Čína je budoucnost, Peking je cool!“ hlásá heslo na čtyřalbu (!), které je vůbec první velkou evropskou zprávou o tom, jak žhavě bují hudba v pevninské Číně, Hongkongu, na Tchai-wanu či v Singapuru. Příznivci současného umění, kteří tuší, jak podnětná je východní zóna, ale ještě si tam nezaletěli na žádné bienále, tady mají celý art veletrh v krabičce (sestavil ho čínský umělec Dickson Dee).
Zní tu vedle sebe ambient, abstraktní beaty, sound art, asijsky radikální hlukové smrště i digitální variace na meditativnost dalekého východu. Obstojná protilátka na skepsi, že v muzice už nepřijde nic nového.
***
Jan Garbarek Group Dresden ECM / 2 HP
ISLAND LIFE – 50 Years Of Island Records Island / Universal
Různí umělci: Not Given Lightly Morr Music / Starcastic
An Anthology Of Chinese Experimental Music 1992–2008 Sub Rosa