Dheepan je jméno hlavního hrdiny, který je tak trochu pohádkovou postavou. Na Srí Lance byl ostříleným velitelem oddílu Tamilských tygrů, bojujících za nezávislost. V krvavém konfliktu přišel nejen o své bojovníky, ale také o ženu a dcerku. Zachoval si nicméně čistou duši, smysl pro spravedlnost a touhu po mírumilovném životě. S touto výbavou odjíždí do Evropy. Nikoliv ale sám – domluví se s neznámou mladou ženou a bezprizornou dívenkou a utvoří spolu fiktivní rodinu, která má lepší vyhlídky na udělení azylu.
Sžívání účelově složené „rodiny“ je jednou z linií příběhu; Dheepan by asi neměl nic proti tomu, kdyby báchorka pro úřady přerostla v něco skutečného. Stejně tak nezletilá Illayaal, která by bez svých dospělých souputníků byla naprosto ztracená. Představy Dheepanovy „manželky“ Yalini jsou ovšem radikálně jiné. K Dheepanovi ani Illayaal necítí žádné závazky. Touží se dostat za svou sestřenicí do Londýna, ve Francii, kam se s Dheepanem dostali, vidí jen přestupní stanici. V její postavě se nejzřetelněji zobrazuje frustrace imigrantů, kteří přišli za lepším životem, ten ale není zdaleka tak na dosah ruky, jak si představovali.
Rodina dostává k bydlení domovnický byt v problematickém bloku na předměstí, kde, jak se postupem času ukáže, vládnou podobně nemilosrdné vztahy jako tam, odkud Dheepan a Yalini přišli. Čtvrť je ovládána gangy, proti nimž není radno se stavět ani jim cokoliv odmítat. Dheepan jakožto správce domů diplomaticky balancuje, hledá cestu, jak gangsterům nekřížit cestu, spolkne proto i nejedno ponížení. Postupně se mu daří upevnit své postavení, zvládnout řemeslo i jazyk. Nezabrání však tomu, aby si Yalini najal mladý vůdce gangsterů Brahim jako pomocnici pro svého mentálně ochromeného příbuzného. I tam se nicméně zprvu zdá, že se věci zaběhnou k všeobecné spokojenosti. Na druhé straně je zřejmé, že moc dobře tahle situace skončit nemůže.
Spíš než jako tygr působí zachmuřený Dheepan jako slon, který trpělivě snáší všechna příkoří, která se mu dějí. Světu nastavuje jen mírnou tvář a netouží po ničem jiném než uskutečnit svůj sen o obyčejném spokojeném životě. Rány, které na něj dopadají, jsou však čím dál těžší. Drolí se nejen Dheepanova iluze o soužití s Yalini, ale celá jeho představa, že je možná nová existence bez poskvrny. Není nic takového jako tlustá čára za minulostí: i ve Francii se ozývají Dheepanovi bývalí spolubojovníci, pro něž, na rozdíl od něj, válka ještě nekončí. A není tu hlavně ta spravedlivá, zákonů a lidských práv dbalá společnost, za kterou Dheepan přijel. Nakonec se, i když se tolik snažil o opak, opět ocitá se zbraní v ruce na válečné stezce.
Snímek Jacquese Audiarda je pozoruhodný zejména v líčení předměstského prostředí francouzského velkoměsta: není pochyb o tom, že mnohé ze zobrazeného nemá daleko od skutečnosti. Mechanismy fungování neurotického, nevyzpytatelného, polozločineckého společenství, které od počátku směřují k tragédii hlavních postav, nepůsobí nijak přemrštěně. Snad jen absolutní ne účast policie, i po velice závažných incidentech, je trochu podezřelá: ovšem přinejmenším jakožto pocitu obyvatel vyloučené lokality jí lze věřit.
DheepanFrancie 2015 Režie: Jacques Audiard Hrají: Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan ad. Premiéra 22. 10. |
Filmu ubírá na síle vlastně jen modelovost hlavního hrdiny, jehož osud má být tak dojemný a alarmující, až ztrácí věrohodnost. Řadu aspektů uprchlictví, především pak lidství těch, kdo se v tak tíživé situaci ocitnou, ovšem Dheepan přibližuje přesvědčivě. Což neznamená, že by dával návod k problémům, které současnou imigrační vlnu provázejí: spíše ukazuje, jak velké ty problémy jsou a jak se propojují se stávajícími potížemi starého kontinentu. Závěrečný obraz Dheepanovy vysněné idylky může být právě tak útěšným happy endem jako trpkým poukazem na přání, které se nikdy nesplní.