Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Injekce jménem Artyčok. TV

Česko

Internetová televize má za sebou pět let, tisíc reportáží a první veletrh Art Fair

Ve čtvrtek se v pražské MeetFactory konal dosud největší umělecký trh s mladým českým uměním. První ročník akce s názvem Art Fair zorganizovala v koprodukci s MeetFactory internetová televize Artyčok. TV, která tímto oslavila pět let své existence a jubilejních tisíc zveřejněných příspěvků na svém webu www.artycok.tv.

Internetová televize Artyčok. TV vznikla jako projekt studentů Akademie výtvarných umění, kteří se rozhodli využít školní grant na vytvoření internetové platformy pokrývající umělecké akce v jejich okolí. V průběhu pár let se ze studentské aktivity stal sebevědomý projekt - v současnosti pro televizi Artyčok. TV pracuje deset natáčecích týmů v deseti evropských zemích, v nichž se snaží zaznamenávat osobité projevy na poli lokálního alternativního umění: natáčejí vernisáže, performance, koncerty, festivaly, prezentují videoart, site specific projekty a posléze tyto záznamy doplněné o rozhovory s autory nahrávají na webový server.

Artyčok. TV svým způsobem supluje programy, které dlouhodobě chybí ve veřejnoprávním vysílání - ať už kvůli škrtům v rozpočtu nebo stagnujícímu estetickému vkusu programových dramaturgů.

I čtvrteční Art Fair se dal nazvat úspěchem. Narazili jste tu snad na všechny, kteří v mladém českém umění, tedy v generaci mezi třicítkou a čtyřicítkou něco znamenají nebo znamenat chtějí. Návštěvníci měli k prohlídce celkem tři místnosti naplněné uměleckými díly více než padesáti českých umělců od zavedených jmen, jako je Josef Bolf, Krištof Kintera či David Černý, až po úplné nováčky jako Jana Vojnárová či Tomáš Němec. V hudebním sále se odehrávaly koncerty mladých kapel (Schwarzprior, Poxxoxo) a pokřtila se kniha Zde jsou psi publicisty Michala Nanoru o vizuální kultuře české klubové scény. „Odhadem přišlo za celý den na tisíc lidí. Dopoledne chodili více sběratelé a galeristé, kteří si vybírali nová jména či díla pro své galerie a sbírky. Vystavovaným umělcům se tak prodalo umění v hodnotě 150 tisíc korun a mnohým to nastartuje další kariéru,“ vysvětluje pozitivní dopady jeden ze zakladatelů Artyčoku. TV František Zachoval. Sama doma a copyright Role Artyčoku. TV je zde přitom pouze zastřešující - akci televize pořádá na vlastní náklady a všechny peníze jdou přímo umělcům. „Je to pro nás skvělá možnost představit svoje umění jak širšímu publiku, tak i kurátorům. Být zastoupený na výstavě s dalšími známými umělci je i velká prestiž,“ shodli se vystavující umělci Linda Čihařová a Jan Mucska alias 2046, který představil virtuální projekt Aggressive Copyright, ironizující myšlenku dodržování copyrightu v dnešním intertextuálním světě.

Domnívám se, že televize Artyčok. TV vytváří zatím jedinou smysluplnou alternativu pro mladé lidi u nás, kteří se chtějí zajímat o současné umění a nehodlají se přitom spoléhat na vkus moderátorek pořadu Sama doma. Zároveň aktivity této internetové televize představují motivační injekci i vhodnou mediální platformu, kterou mladé umění rozhodně potřebuje. A nejen v Česku.

Autorka je hudební publicistka (recenzi knihy Zde jsou psi přineseme příští týden)

Autor: