26. července 2018 6:18 Lidovky.cz > Relax > Design

Jak bydlí designéři: Knihy, horniny, nože i jiné sbírky a dominantní teleskop

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Spíše než doplňky můj byt tvoří sbírky, je to možná nemoc z povolání, ale krom... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Spíše než doplňky můj byt tvoří sbírky, je to možná nemoc z povolání, ale krom... | foto: Archiv Jana Dotřela

Žije v pavlačovém bytě v centru Prahy, jehož součástí je i zahrada, ze které pozoruje teleskopem hvězdy a měsíc. „V bytě nemám specifické oblíbené místo - je poměrně malý a z tohoto důvodu jsem se ho rozhodl koncipovat jakožto otevřený a komplexní celek, kde na sebe jednotlivé zóny plynule navazují,“ říká Jan Dotřel, kurátor galerie Kvalitář.

V bytě má nejraději svou začínající uměleckou sbírku. „Sbírám jak současné umění - mám dílo od Petra Duba, Milana Housera, Jana Poupěte, Jaromíra Novotného, Jaroslava Otruby a několik fotografií od Ivana Pinkavy. Něco jsem zakoupil a něco dostal darem, ale obecně mám radost z toho, že i mladí lidé nyní mají možnost si zakoupit kvalitní umění. Dílo od Jana Poupěte, jsem si například pořídil asi před měsícem na festivalu Nultá Generace v Jihlavě, na jehož programu jsem se letos kurátorsky podílel. Takové dílo mám pro mě nevyčíslitelnou sběratelskou cenu, samozřejmě v interiéru pak funguje jako krásná dekorace a nakonec to může být i dobrá investice,“ říká kurátor. 

Pracovní kout
Pokud se v současném umění nevyznáte, můžete vsadit vabank na autora, který vás nadchne, nebo se poradit s odborníkem z galerie. Z rodinné sbírky mám také barokní a symbolistické sochy, velmi staré drobné předměty a také pár obrazů a grafik.

A doplňuje: „Pokud se v současném umění nevyznáte, můžete vsadit vabank na autora, který vás nadchne, nebo se poradit s odborníkem z galerie. Z rodinné sbírky mám také barokní a symbolistické sochy, velmi staré drobné předměty a také pár obrazů a grafik.“

Rád obohatí svůj byt i o věci, které najde u popelnice. Takových, jak sám říká, má doma hodně. „Spíše než doplňky můj byt tvoří sbírky, je to možná nemoc z povolání, ale krom umění a designu sbírám i staré věci, knihy, předměty k tradiční přípravě čaje, nože, horniny.... Na jedné z fotografií je vidět i víko od sudu, které jsem vytáhl z řeky, protože se mi moc líbilo, připomínalo mi abstraktní českou malbu, nebo strukturální garfiku z poválečné doby. Mám rád poetiku kolem starých věcí, to je z interiéru mého bytu asi zřejmé,“ vysvětluje. 

Žiji v pavlačovém bytě na Praze 1, jehož součástí je také krásná zahrada, ze které rád teleskopem pozoruji planety, hvězdy a měsíc.

Permanentně také nakupuje v knihkupectvích a zahradnictvích. „Občas i něco sám vytvořím, dlouhodobě dělám takovou sérii fotografií o platónských tělesech, jednu starší instalaci mám přímo v bytě. Je to malba na zdi a uprostřed je zasazený objektiv fotoaparátu. Nebo na lampičce mám zavěšený krystal Zorya, se kterými jsme také spolupracovali v galerii Kvalitář, ten mám moc rád. Na zdi je krom maleb také kachlička z pražského metra od Jaroslava Otruby, tu jsem koupil přes internet a už bych jí za nic nevyměnil, má pro mě velkou hodnotu,“ říká. 

A nejoblíbenější kousek nábytku? V tom má Jan Dotřel jasno ihned. „Barcelona Chair, která je ikonickým solitérem od Ludwiga Mies van der Rohe. Miluji funkcionalistickou architekturu a tento kus nábytku jsem si od dětství přál. Mám jí přímo z naší práce, z projektu Designbanka, kde si tyto ikonické předměty můžete pořídit za dostupné částky, funguje to z části jako secondhand.“

Jan Dotřel

Vystudoval Estetiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy se zaměřením na teorii fotografie. V současné době pracuje v soukromé galerii Kvalitář jako kurátor. Galerie Kvalitář se skládá ze dvou autonomních výstavních prostorů a architektonického studia. Zde působí jako kurátor designu a soustředí se zejména na prezentaci současné české designové scény. Za poslední dobu realizoval například výstavy Herrmann & Coufal: Beyond, René Šulc: Organon, Acheron / výstava pohřebních schránek nebo A 440 / gramofon jako objekt. V letech 2011-2015 pracoval jako asistent fotografa Ivana Pinkavy. Během této spolupráce se podílel na mnohých projektech s volnou i zakázkovou fotografií. Zároveň mu tato spolupráce poskytla skutečné vzdělání v oblasti volného umění. Produkčně pracoval například na výstavách Trones délaissés ve Štrasburku (2015), Stripped Off Ornament v Bratislavě (2013), Remains ve Washingtonu D.C. (2012) nebo Opposite White v Lectoure (2011). Je spoluzakladatelem streetartové skupiny Pražská služba, která má za sebou několik realizací do veřejného prostoru. V projektu Mánes for sale! (2016) se Pražská služba snažila o znovu-připomenutí významu kulturní budovy Mánesa pomocí intervence na jeho přilehlém ostrůvku. Dalším urbanistickým apelem bylo vztyčení levitující sochy 2081: Pomník developerům (2015), coby protest proti devastaci historických budov v Celetné ulici. Happening Wall Is Over! (2014) spočíval v přetření celé Lennonovy zdi na bílo k příležitosti výročí 17. listopadu. Doposud realizoval dvě sólové výstavy.

  • 0Diskuse


Alena Pecháčková

Autor

Alena Pecháčkováalena.pechackova@lidovky.czČlánky